Politikk og menneskerettigheter

Demokratiet i krise?

Undervisningsopplegget inneholder artikler, film og bakgrunnsstoff om det som blir sett på som krisen for det liberale demokratiet. Det blir satt i sammenheng med hva som kjennetegner og er utfordringene for et demokratisk system.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Utforskaren VG1/VG2

  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep 

 

Politikk og demokrati  VG1/VG2

•    Utforske og diskutere korleis ein kan vere med i og påverke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanalar for påverknad
•    Gjere greie for ulike utfordringar for demokratiet, mellom anna representasjon frå urfolk og minoritetar
•    Diskutere korleis makt og innverknad kan variere på grunnlag av etnisitet og sosioøkonomiske forhold
•    Diskutere samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar
 

Internasjonale forhold VG1/VG2

  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering

Ulike typer konflikter

Lær om hvordan FN og forskere skiller mellom ulike typer konflikter, og hvilke konsekvenser dette har for hvordan det internasjonale samfunnet kan gripe inn i en konflikt. Opplegget vil gi elevene et grunnlag for å utforske hvorfor en konflikt har blitt en krig, og hva som skal til for at det blir fred.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

10. ÅRSSTEGET
Historie

  • Drøfte årsaker til og verknader av sentrale internasjonale konfliktar på 1900- og 2000-talet.

VGS

Politikk og demokrati

  • Gjere greie for ulike utfordringar for demokratiet, mellom anna representasjon frå urfolk og minoritetar.

Internasjonale forhold

  • Finne døme på ulike typar konfliktar og menneskeretsbrot og drøfta kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere. 

VALGFAGET DEMOKRATI I PRAKSIS

  • Drøfte internasjonale konflikter skapt av opprør og revolusjon
  • Drøfte hvordan konflikter kan forebygges
  • Diskutere bruk av dialog og kommunikasjon som virkemiddel for å løse konflikter.
  • Drøfte internasjonale konflikter skapt av opprør og revolusjon

Operasjon dagsverk 2018

Årets Operasjon Dagsverk, Frihet til å Leve, belyser bakgrunnen for Israel/Palestina-konflikten, og konsekvensene for vanlig ungdom i Palestina. Årets tematikk har rikelig med påfyll til mange fag i ungdoms- og videregående skole. OD tilbyr er en enkel og engasjerende måte å lære mer om verden. Her finner du praktiske øvelser, oppgaver og kahoots til ulike fag tilpasset undervisning på ungdoms- og videregående skole. OD samarbeider med FN-sambandet om undervisningsopplegget.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Dekker kompetansemål for videregående skole innenfor fagene: norsk, historie, samfunnsfagene, religion og etikk, matematikk.

Dekker kompetansemål for ungdomsskole innenfor fagene: norsk, samfunnsfag, KRLE, matematikk, kunst og håndverk.

Politiske partier om bistand og internasjonale spørsmål

Hva mener de norske politiske partiene om bistandspolitikk og internasjonale spørsmål? I dette undervisningsopplegget kan elevene utforske partienes politikk og argumentasjon ved hjelp av kilder som partiprogrammer og debatter.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag kompetansemål etter Vg1/Vg2
 

Utforskaren

  • Bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
     

Politikk og demokrati

  • Analysere grunnleggjande skilnader mellom dei politiske partia i Noreg
     

Internasjonale forhold:

  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

 

Samfunnskunnskap 10 årssteget

  • Gjere greie for korleis ulike politiske parti fremjar ulike verdiar og interesser, knyte dette til aktuelle samfunnsspørsmål og argumentere for eige syn

 

Min verden, mine mål

Da FN jobbet fram FNs bærekraftsmål i 2015, involverte de et stort antall land og enkeltmennesker i prosessen. Ikke minst var det viktig å involvere ungdom. I dette undervisningsopplegget kan elevene jobbe i dybden med FNs bærekraftsmål, og presentere egne meninger om målenes viktighet.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Politikk og demokrati

• Utforske og diskutere korleis ein kan vere med i og påverke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanalar for påverknad

U-landsgjeld

Tror du at utviklingsland mottar mer bistand enn de betaler i utenlandsgjeld, eller er det omvendt? Hva er u-landsgjeld? Hvorfor tar land opp lån? Hvem gir disse lånene? Hvordan påvirker gjelden landenes evne til å sørge for grunnleggende menneskerettigheter som helse og utdanning til egen befolkning? Hva er Norges rolle? Undervisningsopplegget er laget i samarbeid med SLUG

Gå til introside Kompetansemål Vis opplegg

 

Samfunnsfag

Utforskaren

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Politikk og demokrati

  • utforske og diskutere korleis ein kan vere med i og påverke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanalar for påverknad

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere

 

Politikk og Menneskerettigheter

Internasjonale samarbeidsforhold og konflikter

  • drøfte problemstillinger om fred og sikkerhet, økonomi, miljø, utvikling og bistand i tilknytning til internasjonalt samarbeid

Menneskerettighetene i politisk praksis

  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene
  • gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter
  • vurdere menneskerettighetenes rolle i internasjonal politikk

U-landsgjeld

Hva er u-landsgjeld? Hvorfor tar land opp lån? Hvem gir disse lånene? Hva skjer når land ikke kan betale tilbake gjelden sin? Hvordan påvirker gjelden landenes evne til å sørge for grunnleggende menneskerettigheter som helse og utdanning til egen befolkning?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
 

Samfunnsfag

Utforskaren

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Politikk og demokrati

  • utforske og diskutere korleis ein kan vere med i og påverke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanalar for påverknad

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere

 

Politikk og Menneskerettigheter

Internasjonale samarbeidsforhold og konflikter

  • drøfte problemstillinger om fred og sikkerhet, økonomi, miljø, utvikling og bistand i tilknytning til internasjonalt samarbeid

Menneskerettighetene i politisk praksis

  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene
  • gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter
  • vurdere menneskerettighetenes rolle i internasjonal politikk

Norge som utlåner

Hva er en statsobligasjon? Hvordan henger Oljefondets investeringer i statsobligasjoner sammen med utenlandsgjeld? Kan det skje at Norge investerer i stater som bruker pengene på å undertrykke egen befolkning?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
 

Samfunnsfag

Utforskaren

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet

 

Politikk og Menneskerettigheter

Internasjonale samarbeidsforhold og konflikter

  • drøfte problemstillinger om fred og sikkerhet, økonomi, miljø, utvikling og bistand i tilknytning til internasjonalt samarbeid

Menneskerettighetene i politisk praksis

  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene
  • vurdere menneskerettighetenes rolle i internasjonal politikk

Inkludering av funksjonshemmede i bistand

Hvilke rettigheter har personer med nedsatt funksjonsevne? Hvordan jobber FN og andre organisasjoner for å sikre at disse rettighetene blir etterlevd? Hvorfor har funksjonshemmede i liten grad blitt inkludert i norske bistandsprosjekter? Opplegget er utviklet av Norges Handikapforbund.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
  • gjøre rede for rettsregler og avtaler i internasjonal politikk og deres bruksområder
  • gjøre rede for regionale og globale samarbeidsformer
  • drøfte problemstillinger om utvikling og bistand i tilknytning til internasjonalt samarbeid
  • beskrive og vurdere internasjonale konflikt- og problemområder
  • forklare begrepet menneskerettigheter og gjøre rede for hovedlinjer i utviklingen av menneskerettighetene
  • forklare forskjellen på erklæring og konvensjon og gjøre rede for sentrale menneskerettighetserklæringer og konvensjoner
  • diskutere hva menneskerettigheter innebærer som juridiske og etiske normer i hverdagslivet
  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene
  • gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter
  • vurdere menneskerettighetenes rolle i internasjonal politikk

Selskaper og samfunnsansvar

Et undervisningsopplegg i fem deler om selskaper, samfunnsansvar og menneskerettigheter. Vi ser nærmere på hva internasjonale aktører som FN og OECD gjør på feltet, og på hvordan norske selskaper og Oljefondet opptrer i forhold til menneskerettigheter. Opplegget er basert på Forum for Utvikling og Miljø sitt temahefte om bedrifters samfunnsansvar

Gå til introside Kompetansemål Vis opplegg

 

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskaren

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar

  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep

  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet

  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering

  • finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere

 

Politikk og menneskerettigheter

Internasjonale politiske systemer og aktører

  • sammenlikne former for makt og maktbruk og vurdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet

Menneskerettighetene i politisk praksis

  • gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter

  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene.

Har selskaper et samfunnsansvar?

Hva slags makt har selskaper i dagens samfunn? Har selskaper et ansvar for samfunnet der de opererer? Hva skjer hvis selskaper bidrar til brudd på menneskerettighetene eller forurenser miljøet?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskaren

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
     

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere

 

Politikk og menneskerettigheter

Internasjonale politiske systemer og aktører

  • sammenlikne former for makt og maktbruk og vurdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet
     

Menneskerettighetene i politisk praksis

  • gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter
  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene

 

FN, selskaper og menneskerettigheter

Kan FN gjøre noe dersom selskaper bidrar til brudd på menneskerettighetene? Hvordan jobber FN for å sikre at dette ikke skjer?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskaren

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
     

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere

 

Politikk og menneskerettigheter

Internasjonale politiske systemer og aktører

  • sammenlikne former for makt og maktbruk og vurdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet
     

Menneskerettighetene i politisk praksis

  • gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter
  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene

Norske selskaper ute i verden

Hvordan opptrer norske statseide selskaper når de etablerer seg i andre land? Er norske selskaper bedre enn andre?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskaren

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
     

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere

 

Politikk og menneskerettigheter

Internasjonale politiske systemer og aktører

  • sammenlikne former for makt og maktbruk og vurdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet
     

Menneskerettighetene i politisk praksis

  • gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter
  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene

 

OECDs kontaktpunkt

Har Norge noen internasjonale forpliktelser for å følge opp hvordan norske selskaper opptrer i utlandet? Hvordan jobber det norske kontaktpunktet for OECD for å sørge for at norsk næringsliv respekterer menneskerettighetene?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskaren

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
     

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere

 

Politikk og menneskerettigheter

Internasjonale politiske systemer og aktører

  • sammenlikne former for makt og maktbruk og vurdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet
     

Menneskerettighetene i politisk praksis

  • gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter
  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene

Kan Oljefondet bidra til at bedrifter respekterer menneskerettighetene?

Har investorer mulighet til å bidra til at selskaper de investerer i respekterer menneskerettighetene? Hva gjør det norske Oljefondet for å påvirke selskaper i positiv retning? Bør Oljefondet ta hensyn til menneskerettigheter når det investerer? 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskaren

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
     

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere

 

Politikk og menneskerettigheter

Internasjonale politiske systemer og aktører

  • sammenlikne former for makt og maktbruk og vurdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet
     

Menneskerettighetene i politisk praksis

  • gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter
  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene
globus

E-biblioteket

E-biblioteket inneholder over 2000 lenker til temasider, dokumenter og nettsteder. De fleste av disse er på norsk. Her finner du artikler fra blant annet NUPI sitt Hvor hender det og Bistandsaktuelt, samt temasider og digitale publikasjoner fra Norad, Redd Barna, Flyktninghjelpen, UD og mange andre norske nord-sør aktører.

Søk i e-biblioteket på global.no →