Samfunnsfag

Hei verden: Vanskelig å være jente i Bangladesh

Undervisningsopplegget inneholder en film hvor vi møter Nobel som forteller om søsteren sin som ble giftet bort, og jenters situasjon i Bangladesh. Teksten med forslag til klassesamtaler kan lastes ned som PDF.  

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

3-4 trinn

KRLE

  • Beskrive og samtale om ulike måter å leve sammen på i familie og samfunn.
  • Sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, følelser og erfaringer.

Samfunnsfag

  • Presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst.

Forut: Barneaksjonen

Barneaksjonen er et pedagogisk opplegg for barnehager, barneskoler og SFO, der barn i Norge lærer om barn i andre land.

Forut: Læring gir energi

Angel fra Nepal går på en helt ny skole der strøm fra et solcellepanel gir nye muligheter. Lær om barns rettigheter og bærekraftig utvikling – og bidra til forandring. FORUT Skoleløpet er en enkel og morsom aksjonsform som passer for barneskoler og ungdomsskoler.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

1-2 trinn

Samfunnsfag

  • Utforske og gi døme på korleis menneska påverkar klimaet og miljøet, og dokumentere korleis påverknadene kjem til syne i nærmiljøet
  • Presentere og gi døme på rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot på desse rettane

Naturfag

  • Samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak

Norsk

  • Lese med sammenheng og forståelse på papir og digitalt og bruke enkle strategier for leseforståelse.
  • Lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler

3-4 trinn

Samfunnsfag

  • Presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst
  • Utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling

Naturfag

  • Samtale om hva energi er, og utforske ulike energikjeder

KRLE

  • Identifisere og reflektere over etiske spørsmål

Norsk

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
  • Beskrive, fortelle og argumentere muntlig og skriftlig og bruke språket på kreative måter

Bærekraftsbiblioteket

FN-sambandet har utviklet boklister med aktiviteter til alle bærekraftsmålene, og et opplegg for litterær og samtalebasert forståelse av bærekraftsmålene for 1-7 trinn.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

1-2 trinn

Norsk

  • lytte til og samtale om skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk
  • låne og lese bøker fra biblioteket
  • lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler
  • beskrive og fortelle muntlig og skriftlig

Samfunnsfag

  • Presentere og gi døme på rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot på desse rettane

3-4 trinn

KRLE

  • sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, følelser og erfaringer
  • identifisere og reflektere over etiske spørsmål

Naturfag

  • samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse

Norsk

  • lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven
  • velge bøker fra bibliotek ut fra egne interesser og leseferdigheter

Samfunnsfag

  • Utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
  • Presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst

5-7 trinn

KRLE

  • Utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
  • Reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid

Norsk

  • Lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, svensk og dansk og samtale om formål, form og innhold
  • Lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler

 

 

Barnas rettighetskort

Barnas rettighetskort tar for seg rettigheter som gjelder alle barn uansett hvor de bor, men også noen av de spesielle utfordringene barn i fattige land har. Undervisningsopplegget har bakgrunnsinformasjon og forslag til sanger, litteratur og aktiviteter knyttet til de ulike rettighetene. Opplegget er utviklet av Unicef.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

1-2 klasse

Norsk

  • Lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler
  • Beskrive og fortelle muntlig og skriftlig

Samfunnsfag

  • Utvikle og presentere samfunnsfaglege spørsmål
  • Presentere og gi døme på rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot på desse rettane

3-4 klasse

Norsk

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål

Samfunnsfag

  • Utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
  • Presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst
  • Samtale om grenser knytte til kropp, kva vald og seksuelle overgrep er, og kvar ein kan få hjelp dersom ein blir utsett for vald og seksuelle overgrep

KRLE

  • Identifisere og reflektere over etiske spørsmål
  • beskrive og samtale om ulike måter å leve sammen på i familie og samfunn

Penelope: Et undervisningsopplegg om plast i havet og bærekraftig utvikling

På Aftenposten JR finner du filmserien: Penelope sin kamp for miljøet, om miljøagenten Penelope som aksjonerer for bærekraftig utvikling. Filmen er laget i samarbeid med blant annet ForUM. På Global skole er det undervisningsoppgaver og en Kahoot knyttet til filmen.  

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

1-2 trinn

Norsk

  • Lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler

Samfunnsfag

  • Utforske og gi døme på korleis menneska påverkar klimaet og miljøet, og dokumentere korleis påverknadene kjem til syne i nærmiljøet
  • Utforske og gi døme på korleis barn kan påverke avgjerder og samarbeide om demokratiske prosessar

Naturfag

  • Samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak

3-4 trinn

Norsk

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål

Samfunnsfag

  • Utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
  • Reflektere over kven som har makt, og kva eit demokrati er, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å påverke avgjerder

Naturfag

  • utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området
  • utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut

5-7 trinn

Norsk

  • Lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler

Samfunnsfag

  • utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra

KRLE

  • Utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra

Naturfag

  • reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer

  • gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
  • foreslå tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nordområdene og gi eksempler på betydningen av tradisjonell kunnskap i naturforvaltning
  • utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen

Hei verden: Skole i Laos

Undervisningsopplegg om urfolksgrupper og skole i Laos. Opplegget fra Hei verden inneholder film, forslag til oppgaver og refleksjonssamtaler

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

3-4 Trinn

Samfunnsfag

  • Presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst.
  • Samtale om identitet, mangfald og fellesskap og reflektere over korleis det kan opplevast å ikkje vere ein del av fellesskapet. 

Hei verden: Laos - et spennende land

Et undervisningsopplegg om Laos med film og oppgaver fra organisasjonen Hei Verden.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

3-4 trinn

Samfunnsfag

  • Presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst.

SKOLE FOR ALLE - Å LEVE MED EN FUNKSJONSNEDSETTELSE

I verden i dag lever omtrent en milliard mennesker med nedsatt funksjonsevne, og over halvparten av barna med funksjonsnedsettelse som lever i utviklingsland får ikke gå på skole. I denne filmen møter vi Johanna som bor i Zambia, undervisningsopplegget fra Hei Verden inneholder også oppgaver.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

1.-4. trinn: 

Samfunnskunnskap: 
•    gje døme på rettar barn har, og ulike forventningar jenter og gutar møter i kvardagen, og samtale om korleis forventningane kan opplevast
•    drøfte oppfatningar av rettferd og likeverd

Geografi:
samanlikne liv og virke i Noreg og i nokre andre land

------------------

Kommende læreplan

KRL

  • samtale om hva menneskeverd, respekt og toleranse betyr og hva det innebærer for hvordan vi lever sammen

Samfunnsfag

Kompetansemål etter 2. trinn

  • presentere og gi døme på rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot på desse rettane

Kompetansemål etter 4. trinn

  • presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst
  • samtale om identitet, mangfald og fellesskap og reflektere over korleis det kan opplevast ikkje å vere ein del av fellesskapet
     

 

 

Å være barn i Zambia

I denne presentasjonen fra Heiverden blir elevene kjent med 12 år gamle Musiyalela. Hun bor i en landsby i Zambia. Opplegget inneholder også en lærerveiledning med manus og oppgaver.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag

Utforskaren:
- Skape og illustrere forteljingar om menneskene som lever under ulike vilkår, og samanlikne levekår.

Samfunnskunnskap:
- Gje døme på rettar barn har, og ulike forventningar jenter og gutar møter i kvardagen, og samtlale om korleis forventningane kan opplevast. - Drøfte oppfatninger av rettferd og likeverd.

KRLE

Filosofi og etikk:
- Bruke FNs barnekonvensjon for å forstå barns rettigheter og likeverd og kunne finne eksempler i mediene og ved bruk av Internett.

Barnas valg

Her kan du få lære om det politiske systemet i Norge og hva de forskjellige partiene mener. Redd Barna har laget et undervisningsopplegg med informasjonsfilmer, barnas valgshow og barnepartiprogrammer.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

4. ÅRSTEGET

Samfunnskunnskap:

  • lage ei oversikt over normer som regulerer forholdet mellom menneske, og forklare konsekvensar ved å bryte normene
  • utforme og praktisere reglar for samspel med andre og delta i demokratiske avgjersler i skolesamfunnet
  • drøfte oppfatningar av rettferd og likeverd

 

7. ÅRSTEGET

Samfunnskunnskap 

  • gjere greie for dei viktigaste maktinstitusjonane i Noreg og deira hovudoppgåver og diskutere skilnader mellom å leve i eit demokrati og i eit samfunn utan demokrati
  • gjere greie for kva eit politisk parti er, og diskutere nokre sentrale motsetnader mellom dei politiske partia i Noreg
  • gjere greie for kva for moglegheiter, plikter og rettar barn og unge har til medverknad

Det magiske klasserommet - fattig/rik

Undervisningsopplegget handler om den store forskjellen som finnes mellom fattige og rike i verden, og hvilke konsekvenser det har for barn. Barn fra både rike og fattige land formidler selv hvordan det er å vokse opp i fattigdom. Gjennom filmer, bildeserier og oppgavespill får elevene kunnskap om hva som kan gjøres for en mer rettferdig fordeling av ressursene i verden, ved at de undervises i hva FNs bærekraftsmål går ut på, hvorfor utdanning er viktig for å bekjempe fattigdom, og hva barn selv kan gjøre for å engasjere seg for en bedre verden.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Undervisningsmateriellet er laget for 4.-9. trinn og oppfyllerflere  kompetansemål i samfunnsfag og KRLE. Under følger et lite utvalg

Samfunnsfag

Etter 4. trinn: Drøft oppfatningar av rettferd og likverd
Etter 7. trinn: Samanlikne likskaper og skilnader i land i Europa og land i andre verdensdelar
Etter 10. trinn: Kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling.

KRLE

Etter 4. trinn: Bruke FNs barnekonvensjon for å forstå barns rettigheter og likeverd og kunne finne eksempler i mediene og ved bruk av Internett.
Etter 7. trinn: Samtale om aktuelle filosofiske og etiske spørsmål og diskutere utfordringer knyttet til temaene fattig og rik, krig og fred, natur og miljø, IKT og samfunn
Etter 10. trinn: Drøfte verdivalg og aktuelle temaer i samfunnet lokalt og globalt: sosialt og økologisk ansvar, teknologiske utfordringer, fredsarbeid og demokrati

Trygg i Norge?

Dette opplegget til tema barn på flukt er ment som fordypning i temaet menneskerettigheter og trygghet (Når er jeg trygg?). Det kan brukes som videreføring av arbeidet om barns rett til å bli hørt og barns rettigheter, eller uavhengig av det. Undervisningsopplegg for 3.-4. trinn utviklet av Amnesty International Norge

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag
Geografi

  • Samtale om stader, folk og språk...
  • samanlikne liv og virke i Noreg og i nokre andre land

Samfunnskunnskap

  • lage ei oversikt over normer som regulerer forholdet mellom menneske og samtale om konsekvensar ved å bryte normene
  • utforme og praktisere reglar for samspel med andre og vere med og ta demokratiske avgjersler i skulesamfunnet og likeverd
  • drøfte oppfatningar av rettferd

KRLE

  • uttrykke tanker om livet, tap og sorg, godt og ondt og gi respons på andres tanker
  • føre en enkel dialog om samvittighet, etiske leveregler og verdier
  • gjengi gjensidighetsregelen og vise evne til å gjøre bruk av den i praksis
  • samtale om respekt og toleranse og motvirke mobbing i praksis
  • bruke FNs barnekonvensjon for å forstå barns rettigheter og likeverd og kunne finne eksempler i mediene og ved bruk av Internett
     

Norsk

  • bruke et egnet ordforråd til å samtale om faglige emner, fortelle om egne erfaringer og uttrykke egne meninger
  • samhandle med andre gjennom lek, dramatisering, samtale og diskusjoner og praktisere regler for gruppesamtaler
  • forklare hvordan man gjennom språk kan krenke andre
  • søke etter informasjon, skape, lagre og gjenfinne tekster ved hjelp av digitale verktøy
  • bruke bibliotek og Internett til å finne stoff til egen skriving

Når er jeg trygg?

Elevene analyserer forskjellige situasjoner de kjenner igjen, som kan få barn til å føle seg trygge eller utrygge. De reflekterer over hvem som har ansvar for å passe på at barn er trygge og sin egen rolle i det. De blir også kjent med FN-erklæringen om barns rettigheter. Undervisningsopplegg for 1.-2. trinn og 3. -4. trinn utviklet av Amnesty International Norge

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag
Geografi

  • Samtale om stader, folk og språk...
  • samanlikne liv og virke i Noreg og i nokre andre land

Samfunnskunnskap

  • lage ei oversikt over normer som regulerer forholdet mellom menneske og samtale om konsekvensar ved å bryte normene
  • utforme og praktisere reglar for samspel med andre og vere med og ta demokratiske avgjersler i skulesamfunnet og likeverd
  • drøfte oppfatningar av rettferd

KRLE

  • uttrykke tanker om livet, tap og sorg, godt og ondt og gi respons på andres tanker
  • føre en enkel dialog om samvittighet, etiske leveregler og verdier
  • gjengi gjensidighetsregelen og vise evne til å gjøre bruk av den i praksis
  • samtale om respekt og toleranse og motvirke mobbing i praksis
  • bruke FNs barnekonvensjon for å forstå barns rettigheter og likeverd og kunne finne eksempler i mediene og ved bruk av Internett
     

Norsk
1.-2. trinn

  • fortelle sammenhengende om opplevelser og erfaringer
  • sette ord på egne følelser og meninger
  • lytte, ta ordet etter tur og gi respons til andre i samtaler
  • bruke egne kunnskaper og erfaringer for å forstå og kommentere innholdet i leste tekster

3.-4. trinn

  • bruke et egnet ordforråd til å samtale om faglige emner, fortelle om egne erfaringer og uttrykke egne meninger
  • samhandle med andre gjennom lek, dramatisering, samtale og diskusjoner og praktisere regler for gruppesamtaler
  • forklare hvordan man gjennom språk kan krenke andre
  • søke etter informasjon, skape, lagre og gjenfinne tekster ved hjelp av digitale verktøy
  • bruke bibliotek og Internett til å finne stoff til egen skriving

 

Rettighetsslottet

Rettighetsslottet er et digitalt undervisningsmateriell for barnehagen og småskolen. Gjennom små filmer, samtaler og ulike oppgaver vil dere lære mer om sentrale rettigheter i FNs barnekonvensjon. Opplegget er utviklet av Redd Barna og du finner det her.

 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

1-2 klasse

Samfunnsfag

  • Presentere og gi døme på rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot på desse rettane

Norsk

  • Lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler
  • Beskrive og fortelle muntlig og skriftlig

3-4 klasse

Samfunnsfag

  • presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst

Norsk

  • følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål

KRLE

  • Identifisere og reflektere over etiske spørsmål
dokumentsok

E-biblioteket

E-biblioteket inneholder over 2000 lenker til temasider, dokumenter og nettsteder. De fleste av disse er på norsk. Her finner du artikler fra blant annet NUPI sitt Hvor hender det og Bistandsaktuelt, samt temasider og digitale publikasjoner fra Norad, Redd Barna, Flyktninghjelpen, UD og mange andre norske nord-sør aktører.

 

globus

Ressurssamling

Vi har samlet foredrag, undervisningsmateriell, verktøy, litteratur osv, som vi tenker kan være nyttige.

Sjekk ut ressurssamlingen →