Samfunnsfag

Redd Barna: ikke-diskriminering

Besøk Det magiske klasserommet med 15 korte filmer og mange quizer, bildeserier og spill. Om diskriminering ute i verden, på skolen, på fritida, på internett og i hjernen.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Etter 7. trinn
 

Samfunnsfag

• utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra
• utforske ulike sider ved mangfald i Noreg og reflektere over menneska sine behov for å vere seg sjølve og for å høyre til i fellesskap
• drøfte kva likeverd og likestilling har å seie for eit demokrati, og utvikle forslag til korleis ein kan motarbeide fordommar, rasisme og diskriminering
• samtale om menneske- og likeverd og samanlikne korleis menneskerettane er blitt og blir varetekne i ulike land
• utforske hovudtrekk ved historia til samane og dei nasjonale minoritetane i Noreg og presentere rettar samane og dei nasjonale minoritetane i Noreg har i dag
• reflektere over korleis kommersiell påverknad kan verke inn på forbruk, personleg økonomi og sjølvbilete
• reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og eigne og andre sine grenser knytte til kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte kva ein kan gjere om grenser blir brotne

Norsk

• utforske og reflektere over sammenhengen mellom språk og identitet

KRLE

• utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
• reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid
• gjøre rede for hva menneskerettighetene innebærer for ytringsfrihet, religionsfrihet og religiøse minoriteters situasjon i Norge

Engelsk

• utforske levemåter og tradisjoner i ulike samfunn i den engelskspråklige verden og i Norge og reflektere over identitet og kulturell tilhørighet
 

Etter 10. trinn
 

Samfunnsfag

• reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
• utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
• beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
• drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk
• gjere greie for fornorsking av samane og dei nasjonale minoritetane og uretten dei har vore utsette for, og reflektere over kva konsekvensar det har hatt og har på individ- og samfunnsnivå
• reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
• reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
• beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt

Norsk

• utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon
• utforske språklig variasjon og mangfold i Norge og reflektere over holdninger til ulike språk og talespråkvarianter

Naturfag

• drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse

KRLE

• reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
• identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom

Skole i Laos

Undervisningsopplegg om urfolkgrupper og skole i Laos. Opplegget fra Hei verden inneholder film, forslag til oppgaver og refleksjonssamtaler.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag 

Utforskeren 

  • Lese tekster om mennesker som lever under ulike vilkår, og drøfte hvorfor de tenker, handler og opplever hendelser ulikt. 

Samfunnsfag 

  • Diskutere formålet med FN og annet internasjonalt samarbeid, også urfolkssamarbeid, og gi eksempel på den rollen Norge har i samarbeidet. 

Geografi 

  • Sammenligne likheter og forskjeller mellom land i Europa og land i andre verdensdeler.

Hei verden: Laos - et spennende land

Et undervisningsopplegg om Laos med film og oppgaver fra organisasjonen Hei Verden.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag

Utforskeren

  • Lese tekster om mennesker som lever under ulike vilkår, og drøfte hvorfor de tenker, handler og opplever hendelser ulikt.
  • Plassere et hendelsesforløp i historien og samtidig på tidslinje og kart.

Samfunnskunnskap

  • Diskutere formålet med FN og annet internasjonalt samarbeid, også urfolkssamarbeid, og gi eksempel på den rollen Norge har i samarbeidet.

Geografi

  • Sammenligne likheter og forskjeller mellom land i Europa og land i andre verdensdeler.

SKOLE FOR ALLE - Å LEVE MED EN FUNKSJONSNEDSETTELSE

I verden i dag lever omtrent en milliard mennesker med nedsatt funksjonsevne, og over halvparten av barna med funksjonsnedsettelse som lever i utviklingsland får ikke gå på skole. I denne filmen møter vi Johanna som bor i Zambia, undervisningsopplegget fra Hei Verden inneholder også oppgaver.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

5.-7. trinn: 

Geografi: 
•    samanlikne likskapar og skilnader mellom land i Europa og land i andre verdsdelar

Samfunnskunnskap:
•    samtale om kjærleik og respekt, variasjon i seksuell orientering og samliv og familie og diskutere konsekvensar av manglande respekt for ulikskap

Penelope: Et undervisningsopplegg om plast i havet og bærekraftig utvikling

På Aftenposten JR finner du webserien Penelope sin kamp for miljøet, om miljøagenten Penelope som aksjonerer for bærekraftig utvikling. Filmen er laget i samarbeid med blant annet ForUM. På Global skole er det undervisningsoppgaver og en Kahoot knyttet til filmen.  

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag

Geografi
Beskrive korleis produksjon og forbruk kan øydeleggje økosystem og forureine jord, vatn og luft, og drøfte korleis dette kan hindrast og reparerast

Samfunnskunnskap
Gjere greie for kva for moglegheiter, plikter og rettar barn og unge har til medverknad

 

 

Å være jente i Bangladesh

Film om utfordringene ved å være jente i Bangladesh. Det følger med lærerveiledning og oppgaver. Undervisningsopplegget er utviklet av Hei Verden. 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag

Utforskeren

- Lese tekster om mennesker som lever under ulike vilkår, og drøfte hvorfor de tenker, handler og
opplever hendelser ulikt.

Samfunnskunnskap

- Gjøre greie for hvilke muligheter, plikter og rettigheter barn og unge har til medvirkning.


KRLE

Filosofi og etikk

- Samtale om aktuelle filosofiske og etiske spørsmål og diskutere utfordringer knyttet til temaene
fattig og rik, krig og fred, natur og miljø, IKT og samfunn
- Forklare viktige deler av FNs verdenserklæring om
menneskerettigheter og samtale om betydningen av dem

Klimaendringer i Bangladesh

Vi blir kjent med 7 år gamle Moon som bor i en landsby som oversvømmes seks måneder av gangen, hvert år! En film om klimaendringer med tilhørende undervisningsopplegg. Opplegget er utviklet av Hei Verden.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag

Utforskeren:

- Lese tekster om menneske som lever under ulike vilkår, og drøfte hvorfor de tenker, handler og
opplever hendelser ulikt.

Geografi:

- Gjør rede for klima- og vegetasjonssoner i verden og hvordan mennesker nyttiggjør seg av dem.
- Beskrive hvordan produksjon og forbruk kan ødelegge økosystem og forurense jord, vann og luft, og drøfte hvordan dette kan forhindres og repareres.

Å jobbe på en te-plantasje

Matematikkoppgaver! Se film om om hvordan det er å jobbe på en te-plantasje, og gjør matteoppgavene. Tema er urettferdig arbeidsforhold  og vi blir kjent med noen damer som jobber på en te-plantasje i Bangladesh. Opplegget er utviklet av Hei Verden.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag

Utforskeren:
- Lese tekster om mennesker som lever under ulike vilkår, og drøfte hvorfor de tenker, handler og opplever hendelser ulikt.
Geografi:
- Forklare sammenhenger mellom naturressurser, næring, bosetning og levevis. - Sammenligne likheter og ulikheter mellom land i Europa og andre verdensdeler. - Beskrive hvordan Norge bruker ressurser fra andre steder i verden.


Matematikk

- Finne informasjon i tekster eller praktiske sammenhenger, stille opp og forklare beregninger og framgangsmåter, vurdere resultatet og presentere og diskutere løsningen.

Retten til utdanning

Alle barn har rett til å gå på skolen! Skolen skal være gratis og gi alle barn en god utdannelse – dette står nedfelt i FNs barnekonvensjon. Undervisningsopplegg fra Hei verden om barns rett til utdanning og fattigdom som trussel for denne retten.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Utforskeren

  • Lese tekster om mennesker som lever under ulike vilkår, og drøfte hvordan de tenker, handler og opplever hendelser ulikt.

Geografi

  • Forklare sammenhenger mellom naturressurser, næringer, bosetting og levekår.

Samfunnskunnskap

  • Diskutere formålet med FN og annet internasjonalt samarbeid, også urfolksamarbeid og kunne redegjøre for den rolle Norge har i samarbeidet. 

Filosofi og etikk

  • Samtale om aktuelle filosofiske og etiske spørsmål og diskuterer utfordringer knyttet til temaene fattig og rik, krig og fred, natur og miljø, IKT og samfunn.
  • Forklare viktige deler av FNs verdenserklæring om menneskerettigheter og samtale om betydningen av dem.

 

Urfolk

Hvem er egentlig urfolk? Undervisningsopplegget om urfolk som kan brukes for både mellomtrinnet og ungdomskolen er utviklet av Hei Verden. Opplegget inneholder film, oppgaver og lærerveiledning.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

5. - 7. trinn

Samfunnskunnskap:

  • Diskutere formålet med FN og annet internasjonalt samarbeid, også urfolkssamarbeid, og redegjøre for Norges rolle i samarbeidet. 

Utforskeren:

  • Formulere et samfunnsfaglig spørsmål, foreslå mulige forklaringer og belyse spørsmålet gjennom undersøkelse.
  • Lese tekster om mennesker som lever under ulike vilkår, og drøfte hvorfor de tenker, handler og opplever hendelser ulikt.

Religion, Livsyn og Etikk:

  • Drøfte noen verdispørsmål som samiske urfolk er opptatt av i vår tid.
  • Samtale om etniske, religiøse og - livssynsmessige minoriteter i Norge og reflektere over utfordringer knyttet til det flerkulturelle samfunnet.

8. - 10. Trinn

Samfunnskunnskap:

  • Gjøre greie for hovedprinsippene i FN, FNs menneskerettighetserklæring og sentrale FN-konvensjoner, deriblant ILOkonvensjonen om urfolksrettigheter, vise hvordan de kommer til syne i lovgivning og drøfte konsekvenser av brudd på menneskerettigheter.

Utforskeren:

  • Vise hvordan hendelser kan fremstilles ulikt, og drøfte hvordan interesser og ideologi kan prege synet på hva som oppleves som fakta og sannhet.
  • Skape fortellinger om mennesker fra ulike samfunn i fortid og nåtid og vise hvordan livsvilkår og verdier påvirker tanker og handlinger.

Religion, Livsyn og Etikk:

  • Drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder.
  • Drøfte verdivalg og aktuelle temaer i samfunnet lokalt og globalt: sosialt og økologisk ansvar, teknologiske utfordringer, fredsarbeid og demokrati
  • Vise respekt for menneskers tros- og livssynsoppfatninger, ritualer, hellige gjenstander og steder.

Religiøst mangfold

  • Diskutere aktuelle spørsmål som oppstår i møte mellom religion, kultur og samfunn

 

 

 

 

Å være bonde i Peru, 5. - 7. trinn

Undervisningsopplegg om å levekår i Peru, og hvordan internasjonale handelsavtaler rammer fattige bønder i landet. Opplegget fra Hei Verden inneholder film, oppgaver og lærerveiledning.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag

Utforskeren:

  • Lese tekster om mennesker som lever under ulike vilkår, og drøfte hvorfor de tenker, handler og opplever hendelser ulikt.

Geografi:

  • Forklare sammenhenger mellom naturressurser, næring, bosetning og levevis.
  • Sammenligne likheter og ulikheter mellom land i Europa og andre verdensdeler. 
  • Gjør rede for klima- og vegetasjonssoner i verden og hvordan mennesker drar nytt av det.
  • Beskrive hvordan Norge bruker ressurser fra andre steder i verden.

Samfunnsfag:

  • Gi eksempler på og diskutere hvordan kommersiell påvirkning fra ulike medium kan virke inn på forbrukeransvar og personlig økonomi. 

Jordbruk og Klima i Peru

Undervisningsopplegg for 5. -7. trinn fra Hei Verden om livet på landsbygda i Peru, og hvordan klimaendringer endrer tilværelsen. Opplegget inneholder film, oppgaver og lærerveiledning.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag

Utforskeren:

  • Lese tekster om mennesker som lever under ulike vilkår, og drøfte hvorfor de tenker, handler og opplever hendelser ulikt.

Geografi:

  • Gjør rede for klima- og vegetasjonssoner i verden og hvordan mennesker utnytter dem.
  •  Beskrive hvordan produksjon og forbruk kan ødelegge økosystem og forurense jord, vann og luft, og drøfte hvordan dette kan hindres og repareres.

Klimaurettferdighet

Undervisningsopplegget er utviklet av Hei Verden.  Filmen, teksten og refleksjonsspørsmålene om klimaendringer og fattigdom er tilpasset 5. - 10. trinn. 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Kompetansemål etter 7. årssteget

Samfunnsfag

Utforskeren 

  • Lese tekster om mennesker som lever under ulike vilkår, og drøfte hvorfor de tenker, handler og opplever hendelser ulikt.

Geografi 

  • Forklare sammenhengen mellom naturressurser, næringer, bosetting og levekår. 
  • Beskrive hvordan produksjon og forbruk kan ødelegge økosystem og forurense jord, vann og luft, og drøfte hvordan dette kan hindres og repareres.

Samfunnskunnskap

  • Presentere en aktuell samfunnskonflikt og drøfte forslag til løsning.

 KRLE

Filosofi og etikk

  • Samtale om aktuelle filosofiske og etiske spørsmål og diskuterer utfordringer knyttet til temaene fattig og rik, krig og fred, natur og miljø, IKT og samfunn.
  • Forklare viktige deler av FNs verdenserklæring om menneskerettigheter og samtale om betydningen av dem.

Barnas valg

Her kan du få lære om det politiske systemet i Norge og hva de forskjellige partiene mener. Redd Barna har laget et undervisningsopplegg med informasjonsfilmer, barnas valgshow og barnepartiprogrammer.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

4. ÅRSTEGET

Samfunnskunnskap:

  • lage ei oversikt over normer som regulerer forholdet mellom menneske, og forklare konsekvensar ved å bryte normene
  • utforme og praktisere reglar for samspel med andre og delta i demokratiske avgjersler i skolesamfunnet
  • drøfte oppfatningar av rettferd og likeverd

 

7. ÅRSTEGET

Samfunnskunnskap 

  • gjere greie for dei viktigaste maktinstitusjonane i Noreg og deira hovudoppgåver og diskutere skilnader mellom å leve i eit demokrati og i eit samfunn utan demokrati
  • gjere greie for kva eit politisk parti er, og diskutere nokre sentrale motsetnader mellom dei politiske partia i Noreg
  • gjere greie for kva for moglegheiter, plikter og rettar barn og unge har til medverknad

 

FN-sambandet - Ressursbank "Bærekraft"

«Bærekraft» er et tverrfaglig undervisningsopplegg for mellomtrinnet med en helhetlig tilnærming til bærekraftig utvikling. Opplegget inneholder animasjonsfilmer og læringsaktiviteter tilpasset kompetansemål i KRLE, matematikk, naturfag, norsk og samfunnsfag. Opplegget er utviklet av FN-Sambandet og UNICEF Norge i samarbeid med lærere og elever på mellomtrinnet i barneskolen.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

SAMFUNNSFAG 5. - 7. TRINN:

  • Diskutere samfunnsfaglege tema med respekt for andre sitt syn, bruke relevante fagomgrep, og skilje mellom meiningar og fakta
  • Lese tekster om menneske som lever under ulike vilkår, og drøfte kvifor dei tenkjer, handlar og opplever hendingar ulikt
  • Forklare samanhengar mellom naturressursar, næringar, busetnad og levevis
  • Samanlikne likskapar og skilnader mellom land i Europa og land i andre verdsdelar
  • Elevene skal diskutere formålet med FN og anna internasjonalt samarbeid, også urfolkssamarbeid ,og gje døme på den rolla Noreg har i samarbeidet
  • Beskrive korleis produksjon og forbruk kan øydeleggje økosystem og forureine jord, vatn og luft, og drøfte korleis dette kan hindrast og reparerast

Det magiske klasserommet - fattig/rik

Undervisningsopplegget handler om den store forskjellen som finnes mellom fattige og rike i verden, og hvilke konsekvenser det har for barn. Barn fra både rike og fattige land formidler selv hvordan det er å vokse opp i fattigdom. Gjennom filmer, bildeserier og oppgavespill får elevene kunnskap om hva som kan gjøres for en mer rettferdig fordeling av ressursene i verden, ved at de undervises i hva FNs bærekraftsmål går ut på, hvorfor utdanning er viktig for å bekjempe fattigdom, og hva barn selv kan gjøre for å engasjere seg for en bedre verden.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Undervisningsmateriellet er laget for 4.-9. trinn og oppfyllerflere  kompetansemål i samfunnsfag og KRLE. Under følger et lite utvalg

Samfunnsfag

Etter 4. trinn: Drøft oppfatningar av rettferd og likverd
Etter 7. trinn: Samanlikne likskaper og skilnader i land i Europa og land i andre verdensdelar
Etter 10. trinn: Kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling.

KRLE

Etter 4. trinn: Bruke FNs barnekonvensjon for å forstå barns rettigheter og likeverd og kunne finne eksempler i mediene og ved bruk av Internett.
Etter 7. trinn: Samtale om aktuelle filosofiske og etiske spørsmål og diskutere utfordringer knyttet til temaene fattig og rik, krig og fred, natur og miljø, IKT og samfunn
Etter 10. trinn: Drøfte verdivalg og aktuelle temaer i samfunnet lokalt og globalt: sosialt og økologisk ansvar, teknologiske utfordringer, fredsarbeid og demokrati

Det magiske klasserommet – fred

Materiellet handler om barns rettigheter i land som er rammet av krig og konflikt. Gjennom filmer, billedserier og oppgavespill formidler barn fra forskjellige land hvordan det er å leve i et krigsherjet land, om det å være på flukt, miste muligheten til å gå på skole, og hvordan barn kan være med å bidra til fred. Opplegget er utviklet av Redd Barna.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnskunnskap

  • Elevene skal presentere ein aktuell samfunnskonflikt og drøfte forslag til løysing

Barnekonvensjonen - liv og lære

Dette undervisningsopplegget gir en innføring i FNs barnekonvensjon som legger opp til elevdeltakelse og samfunnsengasjement. Aktiviteter og oppgaver er knyttet til barns rettigheter hjemme, på skolen, i lokalmiljøet, i Norge og i verden. Opplegget kan brukes på mellomtrinnet og i ungdomsskolen. Utviklet av Barneombudet og Unicef Norge.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag

  • gjere greie for kva for moglegheiter, plikter og rettar barn og unge har til medverknad
  • lese tekstar om menneske som lever under ulike vilkår og drøfte kvifor dei tenkjer, handlar og opplever hendingar ulikt
  • samanlikne likskapar og skilnader mellom land i Europa og land i andre verdsdelar
  • registrere flyktningstraumar, forklare kvifor somme rømmer frå heimlandet sitt, og drøfte korleis det kan vere å kome til eit framandt land som flyktning
  • diskutere formålet med FN og anna internasjonalt samarbeid, også urfolkssamarbeid, og gje døme på den rolla Noreg har i samarbeidet 
dokumentsok

E-biblioteket

E-biblioteket inneholder over 2000 lenker til temasider, dokumenter og nettsteder. De fleste av disse er på norsk. Her finner du artikler fra blant annet NUPI sitt Hvor hender det og Bistandsaktuelt, samt temasider og digitale publikasjoner fra Norad, Redd Barna, Flyktninghjelpen, UD og mange andre norske nord-sør aktører.

Søk i e-biblioteket på global.no →

globus

Ressurssamling

Vi har samlet foredrag, undervisningsmateriell, verktøy, litteratur osv, som vi tenker kan være nyttige.

Sjekk ut ressurssamlingen →