Norsk

Bærekraft

Animasjonsfilmer, rollespill, nettavis og diskusjonsoppgaver om bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål for 10. trinn. Oppgavene er utviklet av FN-sambandet og tilpasset kompetansemål i norsk, samfunnsfag, naturfag, matematikk og KRLE. Utviklet av FN-sambandet.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Norsk

  • lytte til, oppsummere hovedinnhold og trekke ut relevant informasjon i muntlige tekster
  • delta i diskusjoner med begrunnede meninger og saklig argumentasjon
  • presentere norskfaglige og tverrfaglige emner med relevant terminologi og formålstjenlig bruk av digitale verktøy og medier
  • orientere seg i store tekstmengder på skjerm og papir for å finne, kombinere og vurdere relevant informasjon i arbeid med faget.
  • planlegge, utforme og bearbeide egne tekster manuelt og digitalt, og vurdere dem underveis i prosessen ved hjelp av kunnskap om språk og tekst
  • skrive kreative, informative, reflekterende og argumenterende tekster på hovedmål og sidemål med begrunnede synspunkter og tilpasset mottaker, formål og medium
  • integrere, referere og sitere relevante kilder på en etterprøvbar måte der det er hensiktsmessig
  • vurdere egne og andres muntlige framføringer ut fra faglige kriterier

Fordi jeg er jente

Opplegget fokuserer på jenters situasjon og diskriminering i forhold til utdanning i mange fattige land. Opplegget kan enkelt gjennomføres parallelt med vanlig undervisning og passer for både barne- og ungdomsskolen. Utviklet av Plan Norge.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag

Geografi

  • samanlikne likskapar og skilnader mellom land i Europa og land i andre verdsdelar 

Samfunnskunnskap

  • gjere greie for kva eit samfunn er, og reflektere over kvifor menneske søkjer saman i samfunn
  • gjere greie for dei viktigaste maktinstitusjonane i Noreg og deira hovudoppgåver og diskutere skilnader mellom å leve i eit demokrati og i eit samfunn utan demokrati 

Norsk

Muntlig kommunikasjon

  • opptre i ulike roller gjennom drama-aktiviteter, opplesing og presentasjon
  • lytte til og videreutvikle innspill fra andre og skille mellom meninger og fakta
  • uttrykke og grunngi egne standpunkter og vise respekt for andres

Språk, litteratur og kultur

  • gi eksempler på og reflektere over hvordan språk kan uttrykke og skapeholdninger til enkeltindivider og grupper av mennesker 
     

Engelsk

Språklæring

  • identifisere og bruke ulike situasjoner og læringsstrategier for å utvide egne ferdigheter i engelsk
  • beskrive eget arbeid med å lære engelsk

Kultur, samfunn og litteratur

  • fortelle om personer, steder og begivenheter fra engelskspråklige land
  • samtale om levesett og omgangsformer i ulike kulturer i engelskspråklige land og i Norge, deriblant samisk kultur
  • gi uttrykk for egne reaksjoner på engelskspråklige litterære tekster, film, nettkultur, bilder og musikk 
dokumentsok

E-biblioteket

E-biblioteket inneholder over 2000 lenker til temasider, dokumenter og nettsteder. De fleste av disse er på norsk. Her finner du artikler fra blant annet NUPI sitt Hvor hender det og Bistandsaktuelt, samt temasider og digitale publikasjoner fra Norad, Redd Barna, Flyktninghjelpen, UD og mange andre norske nord-sør aktører.

Søk i e-biblioteket på global.no →

globus

Ressurssamling

Vi har samlet foredrag, undervisningsmateriell, verktøy, litteratur osv, som vi tenker kan være nyttige.

Sjekk ut ressurssamlingen →