Tema: Folkehelse og livsmestring

Tverrfaglige undervisningsopplegg om folkehelse og livsmestring på Global skole inneholder materiell som gir elevene kunnskap om fysisk og psykisk helse, levevaner, seksualitet og kjønn, rusmidler, mediebruk, og forbruk i et internasjonalt og globalt perspektiv.

1.-4. klasse

Bærekraftsbiblioteket

FN-sambandet har utviklet boklister med aktiviteter til alle bærekraftsmålene, og et opplegg for litterær og samtalebasert forståelse av bærekraftsmålene for 1-7 trinn.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

1-2 trinn

Norsk

  • lytte til og samtale om skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk
  • låne og lese bøker fra biblioteket
  • lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler
  • beskrive og fortelle muntlig og skriftlig

Samfunnsfag

  • Presentere og gi døme på rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot på desse rettane

3-4 trinn

KRLE

  • sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, følelser og erfaringer
  • identifisere og reflektere over etiske spørsmål

Naturfag

  • samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse

Norsk

  • lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven
  • velge bøker fra bibliotek ut fra egne interesser og leseferdigheter

Samfunnsfag

  • Utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
  • Presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst

5-7 trinn

KRLE

  • Utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
  • Reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid

Norsk

  • Lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, svensk og dansk og samtale om formål, form og innhold
  • Lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler

 

 

SKOLE FOR ALLE - Å LEVE MED EN FUNKSJONSNEDSETTELSE

I verden i dag lever omtrent en milliard mennesker med nedsatt funksjonsevne, og over halvparten av barna med funksjonsnedsettelse som lever i utviklingsland får ikke gå på skole. I denne filmen møter vi Johanna som bor i Zambia, undervisningsopplegget fra Hei Verden inneholder også oppgaver.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

1.-4. trinn: 

Samfunnskunnskap: 
•    gje døme på rettar barn har, og ulike forventningar jenter og gutar møter i kvardagen, og samtale om korleis forventningane kan opplevast
•    drøfte oppfatningar av rettferd og likeverd

Geografi:
samanlikne liv og virke i Noreg og i nokre andre land

------------------

Kommende læreplan

KRL

  • samtale om hva menneskeverd, respekt og toleranse betyr og hva det innebærer for hvordan vi lever sammen

Samfunnsfag

Kompetansemål etter 2. trinn

  • presentere og gi døme på rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot på desse rettane

Kompetansemål etter 4. trinn

  • presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst
  • samtale om identitet, mangfald og fellesskap og reflektere over korleis det kan opplevast ikkje å vere ein del av fellesskapet
     

 

 

Barnas rettighetskort

Barnas rettighetskort tar for seg rettigheter som gjelder alle barn uansett hvor de bor, men også noen av de spesielle utfordringene barn i fattige land har. Undervisningsopplegget har bakgrunnsinformasjon og forslag til sanger, litteratur og aktiviteter knyttet til de ulike rettighetene. Opplegget er utviklet av Unicef.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

1-2 klasse

Norsk

  • Lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler
  • Beskrive og fortelle muntlig og skriftlig

Samfunnsfag

  • Utvikle og presentere samfunnsfaglege spørsmål
  • Presentere og gi døme på rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot på desse rettane

3-4 klasse

Norsk

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål

Samfunnsfag

  • Utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
  • Presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst
  • Samtale om grenser knytte til kropp, kva vald og seksuelle overgrep er, og kvar ein kan få hjelp dersom ein blir utsett for vald og seksuelle overgrep

KRLE

  • Identifisere og reflektere over etiske spørsmål
  • beskrive og samtale om ulike måter å leve sammen på i familie og samfunn

Rettighetsslottet

Rettighetsslottet er et digitalt undervisningsmateriell for barnehagen og småskolen. Gjennom små filmer, samtaler og ulike oppgaver vil dere lære mer om sentrale rettigheter i FNs barnekonvensjon. Opplegget er utviklet av Redd Barna og du finner det her.

 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

1-2 klasse

Samfunnsfag

  • Presentere og gi døme på rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot på desse rettane

Norsk

  • Lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler
  • Beskrive og fortelle muntlig og skriftlig

3-4 klasse

Samfunnsfag

  • presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst

Norsk

  • følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål

KRLE

  • Identifisere og reflektere over etiske spørsmål

5.-7. klasse

Redd Barna: Selma og jakten på den perfekte tro

Redd Barna har et utviklet undervisningsopplegg tilpasset 5-7 trinn knyttet til to serier om religion som sendes på NRK Super.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

5-7 trinn

krle

  • Utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer.

  • Gjøre rede for hva menneskerettighetene innebærer for ytringsfrihet, religionsfrihet og religiøse minoriteters situasjon i Norge

  • Utforske og samtale om mangfold både innenfor kristne trossamfunn og andre religionssamfunn

Norsk

  • Lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler

Samfunnsfag

  • Reflektere over kvifor konfliktar oppstår, og drøfte korleis
    den enkelte og samfunn kan handtere konfliktar
  • Utforske ulike sider ved mangfald i Noreg og reflektere over menneska sine behov for å vere seg sjølve og for
    å høyre til i fellesskap
  • Drøfte kva likeverd og likestilling har å seie for eit
    demokrati, og utvikle forslag til korleis ein kan motarbeide fordommar, rasisme og diskriminering

Bærekraftsbiblioteket

FN-sambandet har utviklet boklister med aktiviteter til alle bærekraftsmålene, og et opplegg for littterær og samtalebasert forståelse av bærekraftsmålene for 1-7 trinn.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

1-2 trinn

Norsk

  • lytte til og samtale om skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk
  • låne og lese bøker fra biblioteket
  • lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler
  • beskrive og fortelle muntlig og skriftlig

Samfunnsfag

  • Presentere og gi døme på rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot på desse rettane

3-4 trinn

KRLE

  • sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, følelser og erfaringer
  • identifisere og reflektere over etiske spørsmål

Naturfag

  • samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse

Norsk

  • lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven
  • velge bøker fra bibliotek ut fra egne interesser og leseferdigheter

Samfunnsfag

  • Utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
  • Presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst

5-7 trinn

KRLE

  • Utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
  • Reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid

Norsk

  • Lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, svensk og dansk og samtale om formål, form og innhold
  • Lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler

 

 

Redd Barna: Ikke-diskriminering

Besøk Det magiske klasserommet med 15 korte filmer og mange quizer, bildeserier og spill. Om diskriminering ute i verden, på skolen, på fritida, på internett og i hjernen.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

5-7. trinn
 

Samfunnsfag

• utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra
• utforske ulike sider ved mangfald i Noreg og reflektere over menneska sine behov for å vere seg sjølve og for å høyre til i fellesskap
• drøfte kva likeverd og likestilling har å seie for eit demokrati, og utvikle forslag til korleis ein kan motarbeide fordommar, rasisme og diskriminering
• samtale om menneske- og likeverd og samanlikne korleis menneskerettane er blitt og blir varetekne i ulike land
• utforske hovudtrekk ved historia til samane og dei nasjonale minoritetane i Noreg og presentere rettar samane og dei nasjonale minoritetane i Noreg har i dag
• reflektere over korleis kommersiell påverknad kan verke inn på forbruk, personleg økonomi og sjølvbilete
• reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og eigne og andre sine grenser knytte til kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte kva ein kan gjere om grenser blir brotne

Norsk

• utforske og reflektere over sammenhengen mellom språk og identitet

KRLE

• utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
• reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid
• gjøre rede for hva menneskerettighetene innebærer for ytringsfrihet, religionsfrihet og religiøse minoriteters situasjon i Norge

Engelsk

• utforske levemåter og tradisjoner i ulike samfunn i den engelskspråklige verden og i Norge og reflektere over identitet og kulturell tilhørighet
 

Etter 10. trinn
 

Samfunnsfag

• reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
• utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
• beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
• drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk
• gjere greie for fornorsking av samane og dei nasjonale minoritetane og uretten dei har vore utsette for, og reflektere over kva konsekvensar det har hatt og har på individ- og samfunnsnivå
• reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
• reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
• beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt

Norsk

• utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon
• utforske språklig variasjon og mangfold i Norge og reflektere over holdninger til ulike språk og talespråkvarianter

Naturfag

• drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse

KRLE

• reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
• identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom

8.-10. klasse

Lightup: Traffickalt Grunnkurs

Et grunnkurs for ungdomskolen og videregående om menneskehandel og seksuell utnyttelse fra ungdomsorganisasjonen Lightup. Opplegget inneholder informasjonshefter med oppgaver og ett spill.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Tverrfaglege tema: Folkehelse og livsmeistring, Berekraftig utvikling

8-10 trinn

KRLE
Kjerneelementer

  • Kunne ta andres perspektiv
  • Etisk refleksjon

Kompetansemål

  • Reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
  • Identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom

Samfunnsfag

Kjerneelementer

  • Bærekraftig samfunn
  • Identitetsutvikling og fellesskap

Kompetansemål

  • utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
  • beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
  • beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt

 

Utgått læreplan

8-10 trinn

KRLE
drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder.

Samfunnsfag
bruke samfunnsfaglege omgrep i fagsamtalar og presentasjonar med ulike digitale verktøy og byggje vidare på bidrag frå andre
 

VGS

Samfunnsfag

UTFORSKAREN
utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep

INDIVID, SAMFUNN OG KULTUR
gjere greie for rettane ein har som forbrukar, og diskutere forbrukarens etiske ansvar

analysere omfanget av ulike former for kriminalitet og overgrep og drøfte korleis slike handlingar kan førebyggjast, og korleis rettsstaten fungerer

politikk, individ og samfunn

SOSIALKUNNSKAP
Diskutere følger av sosiale problemer for individ og samfunn
vurdere egne muligheter til å fremme menneskerettigheter
 

 

 

Hva er identitet?

Temaet for undervisningsopplegget er å utforske egen og andres identitet, og muligheter og utfordringer knyttet til identitetsspørsmål i en kulturell kontekst. Undervisningsopplegget er beregnet til to-tre skoletimer.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter oppøves i dette undervisningsopplegget gjennom at elever lytter til, vurderer, gir respons på og videreutvikler innspill fra hverandre når det kommer til muligheter og utfordringer tilknyttet identitet og sosialisering. Videre legges det til rette for evne til perspektivtaking, gjennom forståelse av ulike syn og evner til å uttrykke eget standpunkt til temaet, og å drøfte årsaker og tiltak mot rasisme og diskriminering. Undervisningsopplegget legger også opp til utvikling av digitale ferdigheter gjennom utforskning av nettsteder, informasjonssøking, og å velge ut relevant informasjon.

Tverrfaglig tema: Folkehelse og livsmestring

8-10 trinn

KRLE

  • reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn

Norsk

  • bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
  • informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium

Samfunnsfag

  • reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
  • reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar

VG1/VG2

Norsk

  • greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig

Samfunnskunnskap

  • gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
  • reflektere over likskapar og ulikskapar i kulturuttrykk, identitet og levesett innanfor og mellom majoritet og minoritet i Noreg og Sápmi/Sábme/Sáepmie

------------------------------------

VGS utgående læreplan

Individ, samfunn og kultur

  • Definere sentrale begrep knyttet til sosialisering og bruke dem til å undersøke og diskutere trekk ved sosialiseringen av ungdom i Norge
  • Diskutere hvordan religiøs, etnisk og kulturell variasjon skaper muligheter og utfordringer
  • Drøfte årsaker til at fordommer, rasisme og diskriminering oppstår og hva slags tiltak som kan motvirke dette

Videregående

Ingen bærekraftig utvikling uten helse, likestillting og utdanning

Dette materiellet er utarbeidet av organisasjonen Sex og politikk. Formålet er å skape kunnskap om FNs bærekraftsmål på en engasjerende måte for elevene, med fokus på målene for helse, likestilling og utdanning, og hvordan seksuell og reproduktiv helse og rettigheter er integrert i disse.

Hva er identitet?

Temaet for undervisningsopplegget er å utforske egen og andres identitet, og muligheter og utfordringer knyttet til identitetsspørsmål i en kulturell kontekst. Undervisningsopplegget er beregnet til to-tre skoletimer.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter oppøves i dette undervisningsopplegget gjennom at elever lytter til, vurderer, gir respons på og videreutvikler innspill fra hverandre når det kommer til muligheter og utfordringer tilknyttet identitet og sosialisering. Videre legges det til rette for evne til perspektivtaking, gjennom forståelse av ulike syn og evner til å uttrykke eget standpunkt til temaet, og å drøfte årsaker og tiltak mot rasisme og diskriminering. Undervisningsopplegget legger også opp til utvikling av digitale ferdigheter gjennom utforskning av nettsteder, informasjonssøking, og å velge ut relevant informasjon.

Tverrfaglig tema: Folkehelse og livsmestring

8-10 trinn

KRLE

  • reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn

Norsk

  • bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
  • informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium

Samfunnsfag

  • reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
  • reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar

VG1/VG2

Norsk

  • greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig

Samfunnskunnskap

  • gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
  • reflektere over likskapar og ulikskapar i kulturuttrykk, identitet og levesett innanfor og mellom majoritet og minoritet i Noreg og Sápmi/Sábme/Sáepmie

------------------------------------

VGS utgående læreplan

Individ, samfunn og kultur

  • Definere sentrale begrep knyttet til sosialisering og bruke dem til å undersøke og diskutere trekk ved sosialiseringen av ungdom i Norge
  • Diskutere hvordan religiøs, etnisk og kulturell variasjon skaper muligheter og utfordringer
  • Drøfte årsaker til at fordommer, rasisme og diskriminering oppstår og hva slags tiltak som kan motvirke dette