Tema: Kulturforståelse

Her finner du undervisningsopplegg om emner knyttet til kulturforståelse. Opplegg om kultur, kunst, kulturforskjeller og kulturmøter.

1.-4. klasse

Hei Verden: Religion i Laos

I Laos er det fleire ulike religionar, den aller største er buddhismen. I denne filmen besøker vi eit tempel og blir kjent med nokre av dei som bur der.Undervisningsopplegget inneheld også oppgåver og forslag til samtaler.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

3-4. trinn

KRLE

Kjerneelementer

  • Kjennskap til religioner og livssyn
  • Kunne ta andres perspektiv

Kompetansemål

  • Utforske og beskrive hvordan kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk lokalt og regionalt
  • samtale om og presentere sentrale fortellinger og trosforestillinger i østlige og vestlige religiøse tradisjoner
  • beskrive og samtale om ulike måter å leve sammen på i familie og samfunn
  • sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, følelser og erfaringer

Å være barn i Zambia

I denne presentasjonen fra Heiverden blir elevene kjent med 12 år gamle Musiyalela. Hun bor i en landsby i Zambia. Opplegget inneholder også en lærerveiledning med manus og oppgaver.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag

Utforskaren:
- Skape og illustrere forteljingar om menneskene som lever under ulike vilkår, og samanlikne levekår.

Samfunnskunnskap:
- Gje døme på rettar barn har, og ulike forventningar jenter og gutar møter i kvardagen, og samtlale om korleis forventningane kan opplevast. - Drøfte oppfatninger av rettferd og likeverd.

KRLE

Filosofi og etikk:
- Bruke FNs barnekonvensjon for å forstå barns rettigheter og likeverd og kunne finne eksempler i mediene og ved bruk av Internett.

5.-7. klasse

Skole i Laos

Undervisningsopplegg om urfolksgrupper og skole i Laos. Opplegget fra Hei verden inneholder film, forslag til oppgaver og refleksjonssamtaler.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

5-7 trinn

Samfunnsfag 

Kjerneelement

  • Identitetsutvikling og fellesskap


Kompetansemål

  • Beskrive geografiske hovudtrekk i ulike delar av verda og reflektere over korleis desse hovudtrekka påverkar menneska som bur der

 

KRLE

Kjerneelement

  • Kunne ta andres perspektiv


Kompetansemål

  • Utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
  • Reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid

Hei verden: Laos - et spennende land

Et undervisningsopplegg om Laos med film og oppgaver fra organisasjonen Hei Verden.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

5-7 trinn

Samfunnsfag

Kjerneelement

  • Undring og utforsking

Kompetansemål

  • Beskrive geografiske hovudtrekk i ulike delar av verda og reflektere over korleis desse hovudtrekka påverkar menneska som bur der
  • Samtale om menneske- og likeverd og samanlikne korleis menneskerettane er blitt og blir varetekne i ulike land

KRLE

Kompetansemål

  • Utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
  • Reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid

HEI VERDEN: RELIGION I LAOS

I Laos er det fleire ulike religionar, den aller største er buddhismen. I denne filmen besøker vi eit tempel og blir kjent med nokre av dei som bur der. Undervisningsopplegget inneheld også oppgåver og forslag til samtaler.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

5-7 trinn

KRLE

Kjerneelementer

  • Kjennskap til religioner og livssyn
  • Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder
  • Kunne ta andres perspektiv

Kompetansemål

  • Beskrive og presentere noen sentrale rituelle praksiser og etiske normer fra østlige og vestlige religioner og livssynstradisjoner
  • Utforske og samtale om mangfold både innenfor kristne trossamfunn og andre religionssamfunn
  • Gjøre rede for ulike syn på barndom, familie og samliv i religioner og livssyn

Å være jente i Bangladesh

Film om utfordringene ved å være jente i Bangladesh. Det følger med lærerveiledning og oppgaver. Undervisningsopplegget er utviklet av Hei Verden. 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

5-7 trinn

Samfunnsfag

  • Samtale om menneske- og likeverd og samanlikne korleis menneskerettane er blitt og blir varetekne i ulike land.

  • Drøfte kva likeverd og likestilling har å seie fore eit demokrati, og utvikle forslag til korleis ein kan motarbeide fordommar, rasisme og diskriminering 

KRLE

  • Gjøre rede for ulike syn på barndom, familie og samliv i religioner og livssyn og i samiske samfunn.

 

8.-10. klasse

Plan: Vold mot barn og unge

Et undervisningsopplegg med bakgrunnsinformasjon, filmer og oppgaver. I tillegg til å lære om vold mot barn og unge, kan dere samle inn penger til Planprosjektet "Stans vold mot barn".

Foto: Plan international

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

8-10 trinn

  • Tverrfaglig tema: Berekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgarskap

Samfunnsfag

Kjerneelement

  • Samfunnskritisk tenking og samanhengar
  • Bærekraftige samfunn
  • Identitetsutvikling og fellesskap

Kompetansemål

  • Beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
  • Utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
  • Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
  • Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag

Norsk

Kjerneelement

  • Skriftlig tekstskaping
  • Muntlig kommunikasjon

Kompetansemål

  • Utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
  • Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
  • Informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
  • Skrive tekster med funksjonell tekstbinding og riktig tegnsetting og mestre rettskriving og ordbøying på hovedmål og sidemål

KRLE

Kjerneelement

  • Kunne ta andres perspektiv
  • Etisk refleksjon

Kompetansemål

  • Identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom

 

Utgått læreplan

Samfunnsfag 10 trinn 

 

  • Gjere greie for omgrepa haldningar, fordommar og rasisme og vurdere korleis haldningar kan bli påverka, og korleis den einskilde og samfunnet kan motarbeide fordommar og rasisme.
  • Analysere kjønnsroller i skildringar av seksualitet og forklare skilnaden på ønskt seksuell kontakt og seksuelle overgrep.
  • Bruke samfunnsfaglege omgrep i fagsamtalar og presentasjonar med ulike digitale verktøy og byggje vidare på bidrag frå andre.

Samfunnsfag VG1/VG2

  • Utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep.
  • Analysere omfanget av ulike former for kriminalitet og overgrep og drøfte korleis slike handlingar kan førebyggjast, og korleis rettsstaten fungerer.
  • Drøfte årsaker til at fordommar, rasisme og diskriminering oppstår og kva tiltak som kan motverke dette.

KRLE

  • Reflektere over etiske spørsmål knyttet til mellommenneskelige relasjoner, familie og venner, samliv, heterofili og homofili, ungdomskultur og kroppskultur.

Religion og etikk

  • Føre dialog med andre om aktuelle etiske spørsmål.

Politikk og menneskerettigheter

  • Diskutere hva menneskerettigheter innebærer som juridiske og etiske normer i hverdagslivet.
  • Gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene.

Sosialkunnskap

  • Gjøre rede for sentrale behov hos barn og unge og drøfte hvordan oppvekstmiljø kan påvirke tilfredsstillelse av behovene.
  • Analysere årsaker til mishandling av barn og unge og drøfte hvordan mishandling kan hindres.
  • Vurdere egne muligheter til å fremme menneskerettigheter.

Hei verden: Religion i Laos

I Laos er det fleire ulike religionar, den aller største er buddhismen. I denne filmen besøker vi eit tempel og blir kjent med nokre av dei som bur der. Undervisningsopplegget inneheld også oppgåver og forslag til samtaler.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

8-10. trinn

KRLE

Kjerneelement

  • Kjennskap til religioner og livssyn
  • Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder

Kompetansemål

  • Utforske og presentere sentrale trekk ved kristendom og andre religions- og livssynstradisjoner og deres utbredelse i dag
  • Utforske og drøfte hvordan kristendom og andre religioner inngår i historiske endringsprosesser globalt og nasjonalt

Utgått læreplan

KRLE

Buddhisme

  • Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • Forklare særpreget ved buddhisme og buddhistisk tro som livstolkning i forhold til andre tradisjoner: likhetstrekk og grunnleggende forskjeller
  • innhente digital informasjon om og presentere aktuelle spørsmål som opptar mange buddhister
  • Gi en oversikt over mangfoldet i buddhismen, viktige historiske hendelser og buddhismens stilling i Norge og verden i dag
  • Beskrive og reflektere over særtrekk ved kunst, arkitektur og musikk knyttet til buddhismen

Religiøst mangfold

  • Samtale om og forklare hva religion er, og vise hvordan religion kommer til uttrykk på ulike måter
  • Vise evne til dialog om religions- og livssynsspørsmål og vise respekt for ulike religioner og livssyn
  • Diskutere aktuelle spørsmål som oppstår i møte mellom religion, kultur og samfunn
  • Utforske religioners stilling og særpreg i et land utenfor Europa med og uten digitale verktøy
  • Gjøre rede for nye religiøse bevegelser og samtale om ulike former for nyreligiøs og naturreligiøs praksis, herunder urfolks naturreligion

Plan: Barneekteskap

Et undervisningsopplegg som gir elevene økt kunnskap og stimulér til refleksjon rundt temaet barneekteskap. Opplegget et fleksibelt, og inneholder oppgavehefte, Kahoot, Prezi-presentasjon og filmer.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

10. Trinn

Samfunnsfag

  • Gje døme på korleis oppfatningar om forholdet mellom kjærleik og seksualitet kan variere i og mellom kulturar.
  • Gje døme på og diskutere kulturelle variasjonar og drøfte moglegheiter og utfordringar i fleirkulturelle samfunn. Finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere.

KRLE

  • Drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter.

Geografi

  • Kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling.

VGS

Sosialkunnskap

  • Vurdere egne muligheter til å fremme menneskerettigheter.

Politikk og menneskerettigheter

  • Diskutere hva menneskerettigheter innebærer som juridiske og etiske normer i hverdagslivet.

 

 

 

Plan: Likeverd og diskriminering av jenter

Undervisningsopplegget ser på sammenhengen mellom kjønnsstereotyper, likestilling og diskriminering av jenter globalt. Materiellet inneholder blant annet et oppgavehefte og lærerguide, en Kahoot og en liten film. Undervisningsopplegget fra Plan er laget for 8. - 10. trinn og vgs.

Foto: Plan international

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

10. trinn

Samfunnsfag

  • Gjere greie for omgrepa haldningar, fordommar og rasisme og vurdere korleis haldningar kan bli påverka, og korleis den einskilde og samfunnet kan motarbeide fordommar og rasisme.

KRLE

  • Drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder.
  • Reflektere over etiske spørsmål knyttet til mellommenneskelige relasjoner, familie og venner, samliv, heterofili og homofili, ungdomskultur og kroppskultur.

VG1/VG2

Samfunnsfag

  • Definere omgrepet kultur og gje døme på korleis kultur, kjønnsroller og familie- og samlivsformer varierer frå stad til stad og endrar seg over tid. drøfte årsaker til at fordommar, rasisme og diskriminering oppstår og kva tiltak som kan motverke dette.

Religion og Etikk

  • Føre dialog med andre om aktuelle etiske spørsmål. Drøfte syn på kjønn og kjønnsroller hos noen filosofer.

Sosiologi og Sosialantropologi

  • Definere sentrale begreper knyttet til sosialisering og bruke dem til å sammenlikne sosialisering i ulike kulturer drøfte massemedienes rolle i sosialiseringen.

 

 

Operasjon Dagsverk: Kongo & kunst

Få en større forståelse av situasjonen og historien i DR Kongo gjennom å utforske kongolesisk kunst.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Ungdomsskole

Kunst og håndverk

  • Bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser
  • Samtale om opplevelse av hvordan kunstnere til forskjellige tider og i ulike kulturer har uttrykt seg gjennom foto, film og video, og bruke dette som utgangspunkt for eget arbeid
  • Sammenligne og vurdere ulike retninger og tradisjoner innenfor to- og tredimensjonal kunst

Vgs Kunst, design og arkitektur

Kunst og visuelle virkemidler

  • Gjere greie for hovudtrekk og særtrekk i kunsthistoriske retningar frå 1600 til 1900
  • Drøfte estetiske og kontekstuelle sider i form- og biletuttrykk
  • Utforske og bruke ulike visuelle verkemiddel for å belyse ei samfunnsaktuell problemstilling
  • Bruke fagomgrep i tolking og samanlikning av ulike kunstuttrykk

 

Å være jente i Bangladesh

Film om utfordringene ved å være jente i Bangladesh. Det følger med lærerveiledning og oppgaver. Undervisningsopplegget er utviklet av Hei Verden. 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag

Utforskeren

- Bruke samfunnsfaglige begrep i fagsamtaler og presentasjoner med ulike digitale verktøy og bygge videre på bidrag fra andre.
- Skape fortellinger om mennesker fra ulike samfunn i fortid og nåtid og vise hvordan livsvilkår og verdier påvirker tanker og handlinger.

KRLE

Filosofi og etikk

- Drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder. 

Ungdom og funksjonsnedsettelse

 

Hva er en FN-konvensjon? Hva betyr de for funksjonshemmede at det har blitt utarbeidet en egen konvensjon som skal beskytte funksjonshemmedes rettigheter? Hvilke rettigheter har funksjonshemmede i Norge? Og hvilke muligheter har man dersom man har nedsatt funksjonsevne ulike steder i verden? Opplegget er utviklet av Norges Handikapforbund.

Gå til introside Kompetansemål Vis opplegg
  • skrive samfunnsfaglige tekster med presis bruk av faglige begreper
  • drøfte ideal om menneskeverd og diskriminering i et nåtidig perspektiv
  • skape fortellinger om mennesker fra ulike samfunn i fortid og nåtid og vise hvordan livsvilkår og verdier påvirker tanker og handlinger
  • gi eksempler på hva samarbeid, medvirkning og demokrati innebærer nasjonalt, lokalt, i organisasjoner og i skolen
  • gjøre greie for hovedprinsippene i FN-pakta, FNs menneskerettserklæring og sentrale FN-konvensjoner, og drøfte konsekvenser av brudd på menneskerettighetene
  • gjøre greie for begrepene holdninger og fordommer og vurdere hvordan holdninger kan bli påvirka, og hvordan den enkelte og samfunnet kan motarbeide fordommer

FN, menneskerettigheter og FN-konvensjoner

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
  • gjøre greie for hovedprinsippene i FN-pakta, FNs menneskerettserklæring og sentrale FN-konvensjoner, og drøfte konsekvenser av brudd på menneskerettighetene

Bildeanalyse

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
  • drøfte ideal om menneskeverd, diskriminering og utvikling av rasisme i eit historisk og notidig perspektiv

Lag en fortelling

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
  • drøfte ideal om menneskeverd og diskriminering i et nåtidig perspektiv
  • skape fortellinger om mennesker fra ulike samfunn i fortid og nåtid og vise hvordan livsvilkår og verdier påvirker tanker og handlinger
  • gjøre greie for begrepene holdninger og fordommer og vurdere hvordan holdninger kan bli påvirka, og hvordan den enkelte og samfunnet kan motarbeide fordommer

Skriv et innlegg til Si;D

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
  • skrive samfunnsfaglige tekster med presis bruk av faglige begreper
  • drøfte ideal om menneskeverd og diskriminering i et nåtidig perspektiv
  • gjøre greie for begrepene holdninger og fordommer og vurdere hvordan holdninger kan bli påvirka, og hvordan den enkelte og samfunnet kan motarbeide fordommer
  • gi eksempler på hva samarbeid, medvirkning og demokrati innebærer nasjonalt, lokalt, i organisasjoner og i skolen
  • gjøre greie for hovedprinsippene i FN-pakta, FNs menneskerettserklæring og sentrale FN-konvensjoner, og drøfte konsekvenser av brudd på menneskerettigheter

Gruppearbeid

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
  • gjøre greie for hovedprinsippene i FN-pakta, FNs menneskerettserklæring og sentrale FN-konvensjoner, og drøfte konsekvenser av brudd på menneskerettighetene

Disability and prejudice

What sort of prejudice can people with disabilities experience? How can society adapt and be made accessible for people with different disabilities and needs? And, who is Stevie Wonder? Developed by the Norwegian Association of Disabled.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål


Engelsk 8. - 10. trinn
 

Språklæring

  • bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å utvikle egne ferdigheter i engelsk
     

Muntlig kommunikasjon

  • forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner


     

Skriftlig kommunikasjon

  • lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
     
  • bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
     

Kultur, samfunn og litteratur

  • samtale om og formidle aktuelle og faglige emner

Videregående

Folkehøyskolerådet: Globalvettreglene

Med globalvettreglene ønsker internasjonalt utvalg for folkehøyskoler å bidra til mer bevissthet, økt refleksjon og diskusjon rundt globalt engasjement. Nå har de også utviklet et undervisningsopplegg om reglene, slik at elever på både folkehøyskoler, videregående og ungdomsskole kan få mer globalvett gjennom oppgaver og øvelser.

Operasjon Dagsverk: Kongo & kunst

Få en større forståelse av situasjonen og historien i DR Kongo gjennom å utforske kongolesisk kunst.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Ungdomsskole

Kunst og håndverk

  • Bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser
  • Samtale om opplevelse av hvordan kunstnere til forskjellige tider og i ulike kulturer har uttrykt seg gjennom foto, film og video, og bruke dette som utgangspunkt for eget arbeid
  • Sammenligne og vurdere ulike retninger og tradisjoner innenfor to- og tredimensjonal kunst

Vgs Kunst, design og arkitektur

Kunst og visuelle virkemidler

  • Gjere greie for hovudtrekk og særtrekk i kunsthistoriske retningar frå 1600 til 1900
  • Drøfte estetiske og kontekstuelle sider i form- og biletuttrykk
  • Utforske og bruke ulike visuelle verkemiddel for å belyse ei samfunnsaktuell problemstilling
  • Bruke fagomgrep i tolking og samanlikning av ulike kunstuttrykk

 

Disability and prejudice

What sort of prejudice can people with disabilities experience? How can society adapt and be made accessible for people with different disabilities and needs? And, who is Stevie Wonder? Developed by the Norwegian Association of Disabled.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål


Engelsk Vg1
 

Språklæring

  • bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å utvikle egne ferdigheter i engelsk
     

Muntlig kommunikasjon

  • forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
     

Skriftlig kommunikasjon

  • lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
  • bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
     

Kultur, samfunn og litteratur

  • drøfte kultur og samfunnsforhold i flere engelskspråklige land
  • samtale om og formidle aktuelle og faglige emner

Disability as a global challenge

People with disabilities often face challenges when it comes to, among other things, accessibility, education and health. Here you will meet people with disabilities talking about some of these challenges, and how to overcome them. Developed by the Norwegian Association of Disabled. 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
  • drøfte noen internasjonale og globale utfordringer
  • bruke et rikt og nyansert ordforråd av generell og fagspesifikk art
  • forstå og drøfte lengre framstillinger om allmenne og faglige emner

Hva er norsk kultur?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsvitenskapelige tenkemåter

  • gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger
  • definere begrepet sosial atferd og sammenlikne teorier som forklarer sosial atferd
  • gjøre rede for hvordan sosiologer og sosialantropologer går fram for å innhente kunnskap om samfunnet
     

Kulturforståelse

  • gjøre rede for ulike betydninger av begrepet kultur og reflektere over meningsinnholdet i uttrykk som ”norsk kultur”
  • bruke samfunnsvitenskapelige tenkemåter til å sammenlikne kulturer
  • forklare forskjellen på begrepene egosentrisk og etnosentrisk, bruke begrepene til å analysere årsaker til konflikter mellom individer og mellom grupper og diskutere løsninger på konfliktene

Sosialisering

  • definere sentrale begreper knyttet til sosialisering og bruke dem til å sammenlikne sosialisering i ulike kulturer 

Hva er identitet?

Hva er identitet? Hva er de viktigste sidene ved din identitet? Hvilke likheter og forskjeller er det mellom identiteten din og identiteten til de andre i klassen din?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter oppøves i dette undervisningsopplegget gjennom at elever lytter til, vurderer, gir respons på og videreutvikler innspill fra hverandre angående muligheter og utfordringer knyttet til identitet og sosialisering. Videre legges det til rette for forståelse av ulike syn og evne til perspektivtaking, samt å uttrykke egne meninger rundt temaet. Undervisningsopplegget legger også opp til utvikling av digitale ferdigheter gjennom utforskning av nettsteder, informasjonssøking, og å velge ut relevant informasjon.

 

Samfunnsvitenskapelige tenkemåter

  • gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger
  • definere begrepet sosial atferd og sammenlikne teorier som forklarer sosial atferd

Kulturforståelse

  • analysere årsaker til kulturforskjeller og identifisere faktorer som gjør at kulturer er stabile eller endrer seg
  • gi eksempler på psykologiske behov som religion kan tilfredsstille, gjøre rede for religioners kulturelle funksjoner og reflektere over den rollen religion og etikk har som normkilde i moderne samfunn

Sosialisering

  • definere sentrale begreper knyttet til sosialisering og bruke dem til å sammenlikne sosialisering i ulike kulturer
  • sammenlikne sosialisering i primær- og sekundærgrupper og reflektere over sosialisering som en livslang prosess

Valg av partner

Står alle fritt til å velge partner? Hva hvis du er homofil og det å inngå ekteskap er en viktig del av ditt valg av partner? Står homofile i Russland og Nigeria fritt til å velge partner? Et undervisundervisningsopplegg om frihet til å velge partner, homofili, homofobi og seksuell orientering. 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål Grunnleggende ferdigheter

I dette undervisningsopplegget legges det opp til å uttrykke seg muntlig gjennom å samtale om, diskutere og begrunne synspunkter og holdninger når det gjelder frihet til å velge partner. Gjennom bruk av øvelser er det rom for hver enkelt å kunne lytte godt og gi god respons til andre. Videre tilrettelegges det for både lese- og digitale ferdigheter gjennom å utforske, velge ut og kritisk vurdere og sammenligne artikler og nettsider på internett. 

Sosiologi og sosialantropologi

Samfunnsvitenskapelige tenkemåter

  • gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger

Kulturforståelse

  • gi eksempler på psykologiske behov som religion kan tilfredsstille, gjøre rede for religioners kulturelle funksjoner og reflektere over den rollen religion og etikk har som normkilde i moderne samfunn

Sosialisering

  • definere sentrale begreper knyttet til sosialisering og bruke dem til å sammenlikne sosialisering i ulike kulturer
  • diskutere årsaker til sosiale avvik og reflektere over samfunnets reaksjoner på sosiale avvik

 

Samfunnsfag

Individ, samfunn og kultur

  • definere begrepet kultur og gi eksempler på hvordan kjønnsroller og familie- og samlivsformer varierer fra sted til sted og endrer seg over tid
  • drøfte årsaker til at fordommar, rasisme og diskriminering oppstår og hvilke tiltak som kan motvirke dette

Politikk og demokrati

  • utforske og diskutere hvordan en kan være med i å påvirke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanaler for påverkning
  • gjøre rede for ulike utfordringer for demokratiet, blant annet representasjon fra urfolk og minoriteter

Kroppsritualer blant Nacirema

Hva er antropologi? Hvordan jobber antropologer? Hva lærer vi om andre og om oss selv av å studere kulturer i ulike samfunn? 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsvitenskapelige tenkemåter

  • gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger

Kulturforståelse

  • bruke samfunnsvitenskapelige tenkemåter til å sammenlikne kulturer
  • gi eksempler på psykologiske behov som religion kan tilfredsstille, gjøre rede for religioners kulturelle funksjoner og reflektere over den rollen religion og etikk har som normkilde i moderne samfunn

Sosialisering

  • definere sentrale begreper knyttet til sosialisering og bruke dem til å sammenlikne sosialisering i ulike kulturer 

Fordommer og stereotypier

Undervisningsopplegg i to deler. Hva er fordommer? Hvordan påvirker fordommer oss? Hva er sammenhengen og forskjellen mellom fordommer, stereotypier og diskriminering? Undervisningsopplegget består av en del om fordommer og en om stereotypier. Disse kan bygge på hverandre eller gjøres som to separate opplegg. Utviklet av Global Skole.

Gå til introside Kompetansemål Vis opplegg

Samfunnsvitenskapelige tenkemåter

  • gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger

Fordeling av goder

  • gjøre rede for prinsipper for fordeling av goder og diskutere hvordan prinsippene henger sammen med maktforhold i samfunnet
  • definere begrepet sosial mobilitet, gjøre rede for forutsetninger for sosial mobilitet og drøfte konsekvenser av høy og lav mobilitet
  • gjengi og bruke teorier om lagdeling og klasser for å forklare sosial ulikhet

Fordommer

Hva er fordommer? Hvordan påvirker fordommer oss? Hvor kommer fordommer fra? Hvilke fordommer har du?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsvitenskapelige tenkemåter

  • gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger

 

Fordeling av goder

  • gjøre rede for prinsipper for fordeling av goder og diskutere hvordan prinsippene henger sammen med maktforhold i samfunnet
  • definere begrepet sosial mobilitet, gjøre rede for forutsetninger for sosial mobilitet og drøfte konsekvenser av høy og lav mobilitet
  • gjengi og bruke teorier om lagdeling og klasser for å forklare sosial ulikhet

Stereotypier

Hva er stereotypier? Hvordan påvirker stereotypier livet ditt?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsvitenskapelige tenkemåter

  • gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger

 

Fordeling av goder

  • gjøre rede for prinsipper for fordeling av goder og diskutere hvordan prinsippene henger sammen med maktforhold i samfunnet
  • definere begrepet sosial mobilitet, gjøre rede for forutsetninger for sosial mobilitet og drøfte konsekvenser av høy og lav mobilitet
  • gjengi og bruke teorier om lagdeling og klasser for å forklare sosial ulikhet
dokumentsok

E-biblioteket

E-biblioteket inneholder over 2000 lenker til temasider, dokumenter og nettsteder. De fleste av disse er på norsk. Her finner du artikler fra blant annet NUPI sitt Hvor hender det og Bistandsaktuelt, samt temasider og digitale publikasjoner fra Norad, Redd Barna, Flyktninghjelpen, UD og mange andre norske nord-sør aktører.

 

globus

Ressurssamling

Vi har samlet foredrag, undervisningsmateriell, verktøy, litteratur osv, som vi tenker kan være nyttige.

Sjekk ut ressurssamlingen →