Verden går bedre enn du tror
8-10 trinn
Samfunnsfag
-
Beskrive ulike dimensjoner ved bærekraftig utvikling og hvordan de påvirker hverandre, presentere tiltak for mer bærekraftige samfunn og vurdere tiltakene i lys av tradisjonelle samiske næringer.
- Utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over hvordan digital deltakelse og samhandling påvirker formen på og innholdet i samfunnsdebatten.
- Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.
Norsk
- Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster.
Handelsspillet
Samfunnsfag 10. trinn
Geografi
- undersøkje og diskutere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og globalt
- kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling
Samfunnskunnskap
- beskrive hovudtrekk i norsk økonomi og korleis vår økonomi heng saman med den globale økonomien
Samfunnsfag Vg1/Vg2
Internasjonale forhold
- definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
- definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
- gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda
Samfunnsøkonomi 1
Nasjonalregnskap og økonomisk vekst
- gjøre rede for den økonomiske veksten i Norge og andre industriland og forklare årsaker til denne veksten
Inntektsfordeling og miljøproblemer
- gjøre rede for forskjeller i inntekter og økonomisk vekst mellom ulike land
- diskutere hva som kan gjøres for å oppnå vekst i fattige land
- forklare indirekte virkninger av produksjon og forbruk
Internasjonal økonomi
- gjøre rede for begrepet konkurranseevne og drøfte faktorer som påvirker konkurranseevnen
- drøfte muligheter og utfordringer knyttet til økt internasjonal handel
Samfunnsøkonomi 2
Inntektsfordeling og miljøproblemer
- drøfte sammenhengen mellom økonomisk aktivitet og miljøproblemer
- drøfte sentrale økonomiske problemstillinger knyttet til fattige og rike land, og diskutere mulige tiltak mot fattigdomsproblemer i verdenssamfunnet
Internasjonal økonomi
- forklare teorier om hvorfor land handler med hverandre
- gjøre rede for betydningen av avtaler for internasjonal handel
- drøfte sentrale økonomiske problemstillinger knyttet til Norges forhold til WTO og EU
Økonomisk vekst
- gjøre rede for mulige årsaker til forskjeller i økonomisk vekst mellom ulike land
- gjøre rede for virkemidler som kan brukes for å oppnå økonomisk vekst
Fattig og rik - er olje et problem eller en løsning?
Metodiske kompetansemål (Samfunnsfag 10.trinn Utforskaren)
- vise korleis hendingar kan framstillast ulikt, og drøfte korleis interesser og ideologi kan prege synet på kva som blir opplevd som fakta og sanning
- reflektere over samfunnsfaglege spørsmål ved hjelp av informasjon frå ulike digitale og papirbaserte kjelder og diskutere formål og relevans til kjeldene
- skrive samfunnsfaglege tekstar med presis bruk av fagomgrep, grunngjevne konklusjonar og kjeldetilvisingar
Kompetansemål knyttet til innhold (Samfunnsfag, 10.trinn)
- kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling
- undersøkje korleis menneske gjer seg nytte av naturgrunnlaget, andre ressursar og teknologi i Noreg og i andre land i verda og drøfte premissar for berekraftig utvikling
- undersøkje og diskutere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og globalt
Andre kompetansemål som delvis dekkes:
Samfunnsfag 10. trinn
- beskrive hovudtrekk i norsk økonomi og korleis han heng saman med den globale økonomien
RLE 10. trinn
- drøfte verdivalg og aktuelle temaer i samfunnet lokalt og globalt: sosialt og økologisk ansvar, teknologiske utfordringer, fredsarbeid og demokrati
Naturfag 10. trinn
- identifisere naturfaglige argumenter, fakta og påstander i tekster og grafikk fra aviser, brosjyrer og andre medier, og vurdere innholdet kritisk
Olje og fattigdomsreduksjon
Metodiske kompetansemål (Samfunnsfag 10.trinn Utforskaren)
- vise korleis hendingar kan framstillast ulikt, og drøfte korleis interesser og ideologi kan prege synet på kva som blir opplevd som fakta og sanning
- reflektere over samfunnsfaglege spørsmål ved hjelp av informasjon frå ulike digitale og papirbaserte kjelder og diskutere formål og relevans til kjeldene
- skrive samfunnsfaglege tekstar med presis bruk av fagomgrep, grunngjevne konklusjonar og kjeldetilvisingar
Kompetansemål knyttet til innhold (Samfunnsfag, 10.trinn)
- kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling
- undersøkje korleis menneske gjer seg nytte av naturgrunnlaget, andre ressursar og teknologi i Noreg og i andre land i verda og drøfte premissar for berekraftig utvikling
- undersøkje og diskutere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og globalt
Andre kompetansemål som delvis dekkes:
Samfunnsfag 10. trinn
- beskrive hovudtrekk i norsk økonomi og korleis han heng saman med den globale økonomien
RLE 10. trinn
- drøfte verdivalg og aktuelle temaer i samfunnet lokalt og globalt: sosialt og økologisk ansvar, teknologiske utfordringer, fredsarbeid og demokrati
Naturfag 10. trinn
- identifisere naturfaglige argumenter, fakta og påstander i tekster og grafikk fra aviser, brosjyrer og andre medier, og vurdere innholdet kritisk
Energi, klima og bærekraftig utvikling
Metodiske kompetansemål (Samfunnsfag 10.trinn Utforskaren)
- vise korleis hendingar kan framstillast ulikt, og drøfte korleis interesser og ideologi kan prege synet på kva som blir opplevd som fakta og sanning
- reflektere over samfunnsfaglege spørsmål ved hjelp av informasjon frå ulike digitale og papirbaserte kjelder og diskutere formål og relevans til kjeldene
- skrive samfunnsfaglege tekstar med presis bruk av fagomgrep, grunngjevne konklusjonar og kjeldetilvisingar
Kompetansemål knyttet til innhold (Samfunnsfag, 10.trinn)
- kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling
- undersøkje korleis menneske gjer seg nytte av naturgrunnlaget, andre ressursar og teknologi i Noreg og i andre land i verda og drøfte premissar for berekraftig utvikling
- undersøkje og diskutere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og globalt
Andre kompetansemål som delvis dekkes:
Samfunnsfag 10. trinn
- beskrive hovudtrekk i norsk økonomi og korleis han heng saman med den globale økonomien
RLE 10. trinn
- drøfte verdivalg og aktuelle temaer i samfunnet lokalt og globalt: sosialt og økologisk ansvar, teknologiske utfordringer, fredsarbeid og demokrati
Naturfag 10. trinn
- identifisere naturfaglige argumenter, fakta og påstander i tekster og grafikk fra aviser, brosjyrer og andre medier, og vurdere innholdet kritisk