Geografi

Operasjon Dagsverk: Ressurser i DR Kongo

Denne oppgaven vil gi en større forståelse for urettferdighetene i verden, med spesielt fokus på DR Kongo.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Ungdomsskole

Geografi

  • Undersøkje korleis menneske gjer seg nytte av naturgrunnlaget, andre ressursar og teknologi i Noreg og i andre land i verda og drøfte premissar for berekraftig utvikling.
  • Undersøkje og diskutere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og globalt
  • Samanlikne storleik, struktur og vekst i befolkningar og analysere befolkningsutvikling, urbanisering og flytting i nyare tid
  • Kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling

Videregående

Geografi

  • Beskrive naturlandskap og forskjellige kulturlandskap og forklare samanhengar og skilnader mellom dei
  • Diskutere estetiske og økonomiske verdiar i landskap
  • Gjere greie for ressursomgrepet og diskutere kva som vert lagt i omgrepet berekraftig ressursutnytting

Demografi og utvikling

  • Gjere greie for globale skilnader i fordeling og levekår, forklare moglege årsaker til dei og drøfte korleis ein kan jamne ut skilnader mellom land.
  • Gje døme på teoriar om befolkningsutvikling og drøfte globale befolkningsforhold.

 

 

Internasjonal handel og bærekraftig utvikling

Undervisningsopplegg for å bygge kunnskap om rettferdig handel. Opplegget er tilrettelagt for VGS og dekker kompetansemål innenfor både samfunnsøkonomi, naturfag, geografi, samfunnsfag og politikk. Det er utviklet av Fairtrade Norge.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

VG1 Samfunnsøkonomi 

Internasjonal økonomi

  • Gjøre rede for årsaker til og virkninger av internasjonal arbeidsdeling og samhandel

Inntektsfordeling og miljøproblemer

  • Drøfte sentrale økonomiske problemstillinger knyttet til fattige og rike land, og diskuterer mulige tiltak mot fattigdomsproblemer i verdenssamfunnet.
  • Drøfte sammenhengen mellom økonomisk aktivitet og miljøproblemer

VG1 Naturfag

Bærekraftig utvikling

  • Gjør rede for begrepet bærekraftig utvikling
  • Kartlegge egne forbruksvalg og argumentere faglig og etisk for egne forbruksvalg som kan bidra til bærekraftig forbruksmønster

VG1 Geografi

Ressurser og næringsvirksomhet

  • Gi eksempel på lokaliseringsfaktorer som er viktige for global økonomisk virksomhet og internasjonal arbeidsdeling og vurdere hva dette har å si i dag.

Demokrati og utvikling

  • Gjøre rede for globale forskjeller i fordeling og levekår, forklare mulige årsaker til de og drøfte hvordan en kan jevne ut forskjellene mellom land.

VG 1 Samfunnsfag

Utforskeren 

  • Utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problemer og drøfte ulike løsningsforslag muntlig og skriftlig med presis bruk av fag begreper.

Internasjonale forhold

  • Definere begrepet makt og gi eksempler på hvordan makt blir brukt i verdenssamfunnet & finne eksempler på ulike typer konflikter og menneskerettighetsbrudd og drøfte hva FN og andre internasjonale aktører kan gjøre.

Inntektsfordeling og miljøproblemer

  • Forklare indirekte virkninger av produksjon og forbruk
  • gjøre rede for ulike virkemidler for å motvirke miljøproblemer

Individ samfunn og kultur

  • Gjøre rede for rettighetene en har som forbruker og diskutere forbrukerens etiske ansvar.

VG2 Politikk, Individ og Samfunn

Produksjon og arbeid

  • Forklare begrepet internasjonal arbeidsdeling og drøfte sammenhenger mellom produksjon og samfunnsendring i et globalt perspektiv.

Menneskerettigheter i politisk praksis

  • Gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analyserer årsaker til bruddene.

Barn og klima

Plan Norge har her samlet ti ulike oppgaver knyttet til barn og klima. Disse oppgave brukes sammen med filmen «Barn og klima», og tar sikte på å gi økt kunnskap om klimaendringene og legge til rette for refleksjon rundt temaet.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Geografi VG1:

• Gjere greie for forhold som bestemmer vêr- og klimatilhøva i Noreg.

• Drøfte årsakene til naturkatastrofar i verda og kva for verknader dei har på samfunn som blir ramma.

Undervisningsopplegg fra NUPI

Artikkelserien Hvor hender det? med tilhørende arbeidsoppgaver er rettet mot folk som er interessert i internasjonale spørsmål, og kan brukes som undervisningsopplegg i blant annet samfunnsfag, politikk og menneskerettigheter, historie, og geografi. Du må selv knytte artiklene til kompetansemål i fagene. Nettstedet drives av NUPI (Norsk Utenrikspolitisk Institutt).





 

Undervisningsopplegg fra minstemme.no

minstemme.no er er et nettsted for læring om demokrati og deltakelse, tilpasset årstrinn, fag og kompetansemål. Her finner du flere opplegg knyttet til læreplanen i geografi.  

Undervisningsopplegg fra FN-sambandet

FN-sambandet har en rekke undervisningsopplegg og aktiviteter tilpasset læreplanen i de fleste fellesfagene. På skolenettsidene til FN-sambandet finner du mer informasjon. Noe er åpent for alle, og noe er forbeholdt medlemskoler.

dokumentsok

E-biblioteket

E-biblioteket inneholder over 2000 lenker til temasider, dokumenter og nettsteder. De fleste av disse er på norsk. Her finner du artikler fra blant annet NUPI sitt Hvor hender det og Bistandsaktuelt, samt temasider og digitale publikasjoner fra Norad, Redd Barna, Flyktninghjelpen, UD og mange andre norske nord-sør aktører.

Søk i e-biblioteket på global.no →

globus

Ressurssamling

Vi har samlet foredrag, undervisningsmateriell, verktøy, litteratur osv, som vi tenker kan være nyttige.

Sjekk ut ressurssamlingen →