Sosialkunnskap

Plan: Barn på flukt

Undervisningsopplegg om barn som flyktninger for 8 - 10 trinn og vgs utviklet av Plan. Her finner man bakgrunnsstoff og mange oppgaver knyttet til fag som norsk, samfunnsfag, KRLE, politikk og menneskerettigheter og bærekraftig utvikling.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

8-10 TRINN

Norsk
Lytte til, oppsummere hovedinnhold og trekke ut relevant informasjon i muntlige tekster.
Delta i diskusjoner med begrunnede meninger og saklig argumentasjon.

Samfunnsfag
Bruke samfunnsfaglege omgrep i fagsamtalar og presentasjonar med ulike digitale verktøy og byggje vidare på bidrag frå andre.
Skape forteljingar om menneske frå ulike samfunn i fortid og notid og vise korleis livsvilkår og verdiar påverkar tankar og handlingar.

Demokrati i praksis
Gjøre rede for menneskerettigheter og grunnleggende demokratiske verdier
Bruke samfunnsinformasjon for å kunne skille mellom fakta og meninger, identifisere fordommer og forholde seg kritisk til kilder

KRLE
Drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder

 

VGS

Norsk
Lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner

Samfunnsfag
Bruke varierte digitale søkestragerier for å finne og sammenligne informasjon som beskriver problemstillinger fra ulike synsvinkler, og vurdere formålet og relevansen til kildene
Utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep

Religion og etikk
føre dialog med andre om aktuelle etiske spørsmål

Sosialkunnskap
Formulere samfunnsfaglige problemstillinger og finne fram til, bearbeide og presentere informasjon ut fra problemstillingene.
Gjøre rede for sentrale behov hos barn og unge og drøfte hvordan oppvekstmiljø kan påvirke tilfredsstillelse av behovene.
Gjøre rede for årsaker til folkevandringer, drøfte prinsippene for norsk innvandringspolitikk og vurdere tiltak som kan lette integrering av innvandrere i Norge.

Politikk og menneskerettigheter
Gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene

Lightup: Traffickalt Grunnkurs

Et grunnkurs for ungdomskolen og videregående om menneskehandel og seksuell utnyttelse fra ungdomsorganisasjonen Lightup. Opplegget inneholder informasjonshefter med oppgaver og et spill.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

8-10 trinn

KRLE
drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder.

Samfunnsfag
bruke samfunnsfaglege omgrep i fagsamtalar og presentasjonar med ulike digitale verktøy og byggje vidare på bidrag frå andre
 

VGS

Samfunnsfag

UTFORSKAREN
utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep

INDIVID, SAMFUNN OG KULTUR
gjere greie for rettane ein har som forbrukar, og diskutere forbrukarens etiske ansvar

analysere omfanget av ulike former for kriminalitet og overgrep og drøfte korleis slike handlingar kan førebyggjast, og korleis rettsstaten fungerer

politikk, individ og samfunn

SOSIALKUNNSKAP
Diskutere følger av sosiale problemer for individ og samfunn
vurdere egne muligheter til å fremme menneskerettigheter
 

 

 

Plan: Barneekteskap

Et undervisningsopplegg som gir elevene økt kunnskap og stimulér til refleksjon rundt temaet barneekteskap. Opplegget et fleksibelt, og inneholder oppgavehefte, Kahoot, Prezi-presentasjon og filmer.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

10. Trinn

Samfunnsfag

  • Gje døme på korleis oppfatningar om forholdet mellom kjærleik og seksualitet kan variere i og mellom kulturar.
  • Gje døme på og diskutere kulturelle variasjonar og drøfte moglegheiter og utfordringar i fleirkulturelle samfunn. Finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere.

KRLE

  • Drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter.

Geografi

  • Kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling.

VGS

Sosialkunnskap

  • Vurdere egne muligheter til å fremme menneskerettigheter.

Politikk og menneskerettigheter

  • Diskutere hva menneskerettigheter innebærer som juridiske og etiske normer i hverdagslivet.

 

 

 

Barn og klima

Plan Norge har her samlet ti ulike oppgaver knyttet til barn og klima. Disse oppgave brukes sammen med filmen «Barn og klima», og tar sikte på å gi økt kunnskap om klimaendringene og legge til rette for refleksjon rundt temaet.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Sosialkunnskap VGS:

• Forklare begrepet bærekraftig utvikling og drøfte miljøutfordringer som følger av økonomisk globalisering.

Menneskerettigheter for alle?

Menneskerettighetene gjelder for alle. Likevel er det mange funksjonshemmede som i praksis ikke får sine menneskerettigheter oppfyllt. Hvilke utfordringer møter funksjonshemmede i fattige land på skolen, i arbeidslivet og i samfunnet generelt? Opplegget er laget av Norges Handikapforbund.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
  • beskrive og analysere utfordringer funksjonshemmede kan møte og vurdere tilrettelegging for aktiv deltakelse i samfunnet
  • drøfte utfordringer som myndighetene og frivillige organisasjoner har i arbeidet med å fremme menneskerettighetene
  • vurdere egne muligheter til å fremme menneskerettigheter
dokumentsok

E-biblioteket

E-biblioteket inneholder over 2000 lenker til temasider, dokumenter og nettsteder. De fleste av disse er på norsk. Her finner du artikler fra blant annet NUPI sitt Hvor hender det og Bistandsaktuelt, samt temasider og digitale publikasjoner fra Norad, Redd Barna, Flyktninghjelpen, UD og mange andre norske nord-sør aktører.

Søk i e-biblioteket på global.no →

globus

Ressurssamling

Vi har samlet foredrag, undervisningsmateriell, verktøy, litteratur osv, som vi tenker kan være nyttige.

Sjekk ut ressurssamlingen →